28 Ekim 2011

Beter Böcek (Beetlejuice)

Amerikan Sinemasının en önemli yönetmenlerinden Tim Burton'ın 1988 yapımı filmi Beter Böcek bugün kült mertebesine erişmiş harika bir fantastik komedi örneği.

Genç bir evli çift olan Adam ve Barbara bir araba kazası sonucu ölürler. Ancak evlerine ıslak elbiseleriyle döndüklerinde hayatta olduklarını sanmaktadırlar. Oysa onlar çok sevdikleri evlerine artık iki hayalet olarak dönmüşlerdir. Bir süre sonra New York'lu bir aile onların evini komisyonerden satın alır ve eve yerleşirler. Adam ve Barbara onları kovmak için her yolu dener ama başarısız olurlar. Son çare olarak bir tür ruh kovucu olan Beter Böcek'e başvururlar.

Hikayesini böyle özetleyebileceğimiz Beter Böcek'i bir çoğumuz 1990'lı yıllarda (Filmin Tv'de yayınlandığı dönemler) izlemişizdir. Burton'ın Beter Böcek'i alışılagelen hayalet hikayelerinden çok farklı. Aynı zamanda hayaletli ev, perili ev gibi tipik korku filmlerine hoş göndermeleri var. Aslında filmi bu denli izlenilir kılan hikayesinin yanında yaratıcı görsel efektleri ve Michael Keaton'ın can verdiği "Beetlejuice" yani Beter Böcek karakteri. Filmde attığımız kahkahaların bir çoğunu tam bir baş belası olan Beter Böcek'e borçluyuz sanırım. Zaten Michael Keaton da ne bir daha böyle uçuk bir karakteri oynayabildi ne de böylesine güçlü bir oyunculuk sergileyebildi. Söz oyunculuklardan açılmışken Alec Baldwin ve Geena Davis'in çok uyumlu bir ikili olduklarını söylemek lazım. Bir de Winona Ryder'ın çıkış filmi olduğunu belirteyim.

Özellikle ikinci yarısında Beter Böcek'in  sahneye çıkışı ile tam bir kahkaha bombardımanına dönüşen film aradan geçen 23 yıla rağmen hiç eskimemiş ve tekrar tekrar izlenilebilir nitelikte. Görsel efektleri ve makyajı dönemi için çok iyi. Bir de 1989 yılının En iyi makyaj Oscar'ını kimselere kaptırmadığını söyleyeyim. Söz konusu Beter Böcek olunca herkesin faklı bir favori sahnesi vardır muhtemelen. Benimki yemek masasında söylenen "Banana Boat" şarkısı. Hatta Grup Vitamin "Ellere var da bize yok mu?" adıyla Türkçe'ye de uyarladı bu şarkıyı. O dönem liste başı bile oldu.


Korku filmleri ve B tipi filmlerden beslenerek kendi fikirlerini Hollywood'a kabul ettirmeyi başaran Tim Burton daha ilk uzun metraj filmi Beetlejuice ile gişede de başarıyı yakaladı. Sonrasında iki Batman filmi, Makas Eller, Ed Wood, Big Fish gibi kalburüstü filmler yaparak bugün "Burtonesk" diye adlandırılan bir tarz yarattı. Tim Burton sinemasının en iyilerinden olan ve filmlerinin karakteristik özellikleri bünyesinde barındıran Beter Böcek'i yeni nesil biliyor mu bilmiyorum. Ayrıca iyi komedi filmi bulmakta zorlananlar ne yapıp edip izlemeli bu komedi klasiğini.

8 yorum:

  1. Ben hala Beter Böcek'i baştan sona kadar düzgünce izleyemedim desem inanır mısın? Bu aralar çevremden epeyce bir film tavsiyesi aldım. Onları bir izlesem blogta yazmaya yer kalmayacak :)Beter Böcek'i de ekledim! Hatırlatma ve yazı için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  2. Ben teşekkür ederim okuduğun için. Ayrıca inanırım tabi çünkü benzer şeyleri ben de yaşıyorum. Bazı filmlerle bir türlü buluşamıyor insan :)

    YanıtlaSil
  3. aaaa ben bu yazıyı nasıl kaçırmışım? bu filmin büyüüük hayranıyım :) ayrıca bende de var. ara sıra izlerim :)

    ayrıca tim burton imzalı herşeye varım :)

    filmin favori sahnesine gelince.senin dediğin sahne harika ama ben favori sahne belirtemeyecek kadar çok seviyorum tümünü :)

    YanıtlaSil
  4. Öyle mi? :)) evet hiç bıkılmaycak filmlerden diyebilirim. Beter Böcek'te favori sahne seçmek de çok zor katılıyorum :) Tim Burton bu yıl 2 filmle geliyor. harika :)

    YanıtlaSil
  5. Tim Burton'ın işleri ne kadar derinliği olmayan işler olsa da verdiği izleme zevki ve eğlendirici olmasıyla ağızda iyi tat bırakıyor. Gönül isterdi ki işlerini daha ciddiye alabilsin. Mesela Ed Wood filmini çok sevmiştim.

    YanıtlaSil
  6. Evet aynen öyle :) Ed Wood'a ben de bayılırım. kişisel tercihini çoğunlukla bu yönde kullanıyor ama Edward Scissorhands'de olduğu gibi dramatik işlerde çok çok iyi. gönlüm iz bırakacak derinliği olan filmler yapması. yine de ne yapsa izlerim ya :))

    YanıtlaSil
  7. Dediğim gibi ne yapsa zevkle izletiyor ama ciddiye alamıyorum onu ne yazık ki. İz bırakacak bir şeyler yapmak ister mi hiç bilemiyorum çünkü çok para kazanıyor. Ticari kalmak isteyebilir. Neyse Bettlejuice'a geri dönersem, film bence Burton'ın iyilerindendir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şöyle düşünmek lazım. hafif filmler yapan bir çok yönetmen var. Tim Burton da onlardan biri ve kendi stilini oluşturabildiği için de hep özel kalacak ve hiçbir zaman çok ciddiye alınamayacak. yeteneğinden kuşkumuz yok oysa. Ben de senin gibi düşünüyorum yaptığı işler hep ticari ve dönecek gibi değil. Beter Böcek en iyi 5 filminde biri bence :)

      Sil