The
Broken Circle Breakdown / Felix Van Groeningen
İlk kez şubat ayında Berlin Film Festivali'nin Panorama
bölümünde izleyici karşısına çıkan bu baştan sona tutku ve müzik dolu dram,
2010'da İstanbul Film Festivali'nde Altın Lale'yi kazanan Çölde Kutup Ayısı filminin de yönetmeni olan Felix van Groeningen
tarafından aynı adlı tiyatro oyunundan uyarlanmış. Filmin kahramanları Elise ve
Didier: Elise inançlı bir dövmecidir, ateist bir romantik olan Didier de bir
bluegrass grubuyla kovboy kılığında banjo çalar. Birbirlerine tutku ve derin
bir sevgiyle bağlı olan çiftin küçük kızları Maybelle ölümcül bir hastalığa
yakalanınca hem aşklarını hem ilişkilerini sorgulamak zorunda kalırlar. The
Broken Circle Breakdown, Tribeca Film Festivali'nde En İyi Senaryo ve En İyi
Kadın Oyuncu ödüllerine layık görüldü.
Blue
Is The Warmest Colour / La Vie d'Adèle / Abdellatif
Kechiche
Mavi renge bambaşka bir anlam yükleyen Abdellatif Kechiche'in son filmi, ilk
kez gösterildiği Cannes Film Festivali'nde hem eleştirmenler hem de izleyiciler
tarafından büyük ilgi görerek festivalin büyük ödülü Altın Palmiye’yi kazandı.
Başkanlığını Steven Spielberg'in yürüttüğü jüri, yönetmen Abdellatif Kechiche'le birlikte başrol
oyuncuları Adele Exarchopoulos ile
Lea Seydoux'yu da Altın
Palmiye'ye layık gördü. Cinselliğe çekincesiz yaklaşımı ve gerçekçiliğiyle
sansür ve sanat tartışmalarına yol açan Blue Is the Warmest Color, iki genç kızın yıllara yayılan
birliktelikleri üzerinden yaşamı ve aşkı sorguluyor. Film, Julie Maroh’nun Le
bleu est une couleur chaude adlı romanından sinemaya uyarlandı. Yönetmen
Kechiche'in 2008'de Balıklı Bulgur, 2011'de ise Siyah Venüs adlı
filmleri İstanbul Film Festivali'nde gösterilmişti.
Fruitvale
Station / Ryan Coogler
Rolling Stone dergisine
göre prömiyerini yaptığı Sundance'in en iyi filmi olan Fruitvale Station, gerçek
olaylardan esinleniyor. 2009 yılı yılbaşı sabahı polis tarafından vurulan Oscar
Grant'in ölümü, sonraki günlerde ABD'de önce protestolara ardından da eylemlere
yol açmıştı. Sundance'te hem Büyük Jüri Ödülü hem de İzleyici Ödülü kazanan
film, Belirli Bir Bakış bölümünde gösterildiği Cannes Film Festivali'nde de
Gelecek Ödülü kazandı. Trajik sonuyla Oscar Grant'in son gününü aktaran Fruitvale Station'ın
yapımcılarından biri de ünlü oyuncu Forest Whitaker.
Gloria
/ Sebastián Lelio
Berlin Film Festivali'nde başrol oyuncusu Paulina Garcia'ya En
İyi Kadın Oyuncu dalında Gümüş Ayı kazandıran Gloria, toplumun
dayattığı kural ve baskıları hiçe sayarak kendi hayatını yaşamayı seçen 58
yaşında bir kadının aşk ve mutluluk arayışını anlatıyor. Yapımcılığını Oscar'a
aday gösterilen No filminin yönetmeni Pablo Larrain'in yaptığı Gloria'nın yönetmeni Sebastian Lelio, Nisan ayındaki
İstanbul Film Festival'inde Altın Lale Uluslararası Yarışma'nın jürisinde yer
almıştı.
Le
Passé / The Past / Asghar Farhadi
İranlı yönetmen Asghar
Farhadi'nin geçen yıl Yabancı Dilde En İyi Film Oscar'ına layık görülen Bir Ayrılık filminin başarısını takip
eden The Past, Mayıs
ayında Cannes Film Festivali'nde ilk gösterimini gerçekleştirdi ve Artist filminden hatırladığımız Berenice
Bejo'ya En İyi Kadın Oyuncu ödülünü getirdi. Yine bir aileyi mercek altına alan
film, Fransız eşi Marie'den boşanma işlemlerini tamamlamak üzere, dört yıllık
bir ayrılığın ardından Tahran'dan Paris'e gelen Ahmet'i ve Marie ile yeni
sevgilisi Samir'i izliyor. Asghar Farhadi'nin ülkesi dışında çektiği ilk film
olan The Past, duygusal
gerilimi eksik olmayan, sürükleyici diyaloglarıyla hem ilginç hem de çetrefil
bir aile dramı. Filmde Berenice Bejo'ya Un Prophet / Yeraltı Peygamberi filminin
başrolünde yıldızı parlayan Tahar Rahim eşlik ediyor.
Ilo
Ilo / Anthony Chen
Cannes Film Festivali'nde ödül kazanan ilk Singapur filmi
olan Anthony Chen'in bu ilk uzun
metrajlı çalışması, Lim ailesiyle yeni hizmetçileri Teresa arasındaki dokunaklı
ilişkiyi mercek altına yatırıyor. 1997 yılında Asya kıtasını sarsan finansal
krizin eşiğinde geçen filmin başkahramanı Teresa, Filipinli birçok kadın gibi
daha iyi bir yaşam hayalinin peşinde Singapur'a gelmiştir. Başta yabancılık
hissetse de Teresa, başta ailenin küçük oğlu olmak üzere tüm aile fertlerinin
sevgisini kazanır. Screen Daily dergisinin
"küçük bir mücevher" sözleriyle övdüğü Ilo Ilo, Cannes Film Festivali'nde en iyi ilk filme verilen Altın
Kamera'yı kazandı.
Omar
/ Hany Abu-Assad
Geçtiğimiz Mayıs ayında Cannes Film Festivali'nin Belirli
Bir Bakış bölümünde gösterilerek Jüri Ödülü kazanan Omar, Paradise Now /
Vaat Edilen Cennet filmiyle dünya çapında ilgi toplayan Filistinli yönetmen
Hany Abu-Assad'ın yeni filmi. İsrail işgali altındaki Batı Şeria'da geçen bu
trajik aşk öyküsünün kahramanı Omar, sevgilisi Nadya'yla buluşmak üzere
İsrail'in ördüğü duvarı aşar sürekli. Ne var ki, işgal altındaki bu bölgelerde
yaşam aşkla savaşı birbirinden ayrı tutmaz. Yakalanan arkadaşları işkence
görürken Omar da yaşamla sadakat arasında kalır, sonra kendi de gözaltına
alınır. Fedakârlık, güven ve ihanet kavramlarını sorgulayan Omar, Nablus ve Nasıra
kentlerinde, %95 oranında Filistin'den elde edilen finansal destekle çekilmiş.
Yönetmeni Abu-Assad, filmini “siyasi diyaloglar hariç, Sydney Pollack'ın siyasi
gerilim filmlerine bir saygı duruşu” olarak tanımlıyor.
Usta Yönetmenlerin Son Filmleri Filmekimi'nde
Only
Lovers Left Alive / Jim Jarmusch
Cannes'da ilk gösterimini yapan Only Lovers Left Alive hem
eleştirmenler hem de izleyiciler tarafından Dead Man / Ölü Adam'dan bu
yana Jim Jarmusch'un çektiği en
iyi film olarak harika övgüler aldı. Detroit ile Tanca şehirleri arasında ve
sadece gece saatlerinde geçen filmini Jarmusch “gizli vampir bir aşk hikâyesi”
olarak tanımlıyor. Jarmusch'tan
beklendiği üzere fetişlerle dolu bu çağdaş romantik dram, yüzyıllardır birlikte
olan Adem ve Havva adında bir vampir çifti izliyor. Filmin oyuncu kadrosu da en
az öyküsü kadar ilgi çekici: Tilda Swinton, Tom Hiddleston, Mia Wasikowska,
Anton Yelchin ve Jeffrey Wright'a John Hurt de eşlik ediyor. Jim Jarmusch'un
bir önceki filmi The Limits of Control / Kontrolün Limitleri, 2009
İstanbul Film Festivali'nde gösterilmişti.
The Dance of Reality / La Danza de la
Realidad / Alejandro Jodorowsky
Bu film, 1970'lerde Fando
ve Lis ile El Topo gibi metafizik
tripleri pop art ve dini metaforlarla birleştirdiği filmleriyle yeraltı sanat
dünyasının ve uluslararası karşı kültür hareketinin süperstarı olan Alejandro
Jodorowsky'nin "derin geçmişi" üzerine bir zihin egzersizi.
Jodorowsky'nin kendi sözleriyle "The Dance of Reality, benim otobiyografik romanımın bir
uyarlaması, kendi sinemamın bir rönesansı. Bana kalırsa bu film, zihinsel
bir atom bombası gibi. Kendimi yeniden keşfetmek için çocukluğumun dibine
iniyorum, büyüdüğüm yere geri dönüyorum." 23 yıllık bir aradan sonra
sinemaya geri dönen yönetmenin bu son filmi, Jodorowsky'nin Dune'u adlı, Dune'u
David Lynch'ten önce çekemeyişini anlattığı belgeseliyle birlikte ilk kez
Cannes'da gösterildi. Jodorowsky'nin 1929'da doğduğu kasaba olan Tocopilla'da
çekilen filmde Jodorowsky'nin üç oğlu da rol alıyor.
Wara
no tate / Shield of Straw / Takashi Miike
Bu film, 1970'lerde Fando
ve Lis ile El Topo gibi metafizik
tripleri pop art ve dini metaforlarla birleştirdiği filmleriyle yeraltı sanat
dünyasının ve uluslararası karşı kültür hareketinin süperstarı olan Alejandro
Jodorowsky'nin "derin geçmişi" üzerine bir zihin egzersizi.
Jodorowsky'nin kendi sözleriyle "The Dance of Reality, benim otobiyografik romanımın bir
uyarlaması, kendi sinemamın bir rönesansı. Bana kalırsa bu film, zihinsel
bir atom bombası gibi. Kendimi yeniden keşfetmek için çocukluğumun dibine
iniyorum, büyüdüğüm yere geri dönüyorum." 23 yıllık bir aradan sonra
sinemaya geri dönen yönetmenin bu son filmi, Jodorowsky'nin Dune'u adlı, Dune'u
David Lynch'ten önce çekemeyişini anlattığı belgeseliyle birlikte ilk kez
Cannes'da gösterildi. Jodorowsky'nin 1929'da doğduğu kasaba olan Tocopilla'da
çekilen filmde Jodorowsky'nin üç oğlu da rol alıyor.
The
Look of Love / Michael Winterbottom
İlk gösterimi
Sundance Film Festivali'nde yapılan The Look of Love'ın başrollerinde oyuncu, komedyen, yapımcı ve senarist Steve
Coogan, Anna Friel, Stephen Fry ve Imogen Poots
paylaşıyor. Filmin başkahramanı ise Paul Raymond, yetişkin eğlence sektörüne yatırım yaparak İngiltere'nin en zengin
insanı olan bir girişimci. Winterbottom, erotik dergiler ve striptiz kulüpleri sayesinde “porno kralı” olduktan
sonra bir de emlak kralı olarak servetine servet katan Paul Raymond'un hayatını
yola çıktığı 1950'lerden 1980'lere değin izliyor. Güney Afrika'nın Durban
kentinde sansür kurbanı olarak festival gösterimi iptal edilen filmde Raymond'u
canlandıran Coogan ve yönetmen Winterbottom daha önce yine bir biyografi olan 24 Hour
Party People filminde birlikte çalışmışlardı. Winterbottom'un bir önceki
filmi Trishna, 2012 yılında İstanbul Film Festivali'nde gösterilmişti.
Jeune & Jolie / Young & Beutiful / François Ozon
En son İstanbul Film
Festivali'nde ve ardından vizyonda izlediğimiz Evde ile formunu hiç
kaybetmediğine tanık olduğumuz François Ozon, Mayıs ayında Cannes Film Festivali'nde prömiyerini gerçekleştiren Young
& Beautiful ile Altın Palmiye
için yarıştı. “4 mevsim ve 4 şarkı boyunca 17 yaşındaki bir kızın çağdaş
portresi” olarak tanımladığı son filminde Ozon, Buñuel'in meşhur Gündüz Güzeli filmini çağrıştıran bir öyküyü
ele alıyor ve cinsel uyanışını bir fahişe olarak yaşamayı tercih eden bir genç
kızın bir yıllık değişim sürecini mercek altına alıyor.
3x3D / Jean-Luc Godard, Peter Greenaway, Edgar Pêra
Avrupa'nın en
tanınmış üç yönetmeninden üç boyutlu üç film; üçü de 2012 yılının Avrupa Kültür
Başkenti ilan edilen, 2000 yıllık bir tarihi olan Portekiz'in Guimarães'te
geçiyor. Jean-Luc Godard, Peter Greenaway ve Edgar Pêra, bu üç kısa filmde
sinemanın geleceğini keşfe çıkarken aynı zamanda üç boyut teknolojisinin de
sınırlarını zorluyor. Godard'ın "Üç Felaket"i sesler,
görüntüler ve yazıların bir araya geldiği bir fırtınayı andırıyor; Greenaway "Tam
Zamanında" ile Guimarães kentinin dört bir köşesini keşfe çıkıyor; Pera'nın
"Cinesapiens"i ise sinemada geçen, oyuncaklı bir bilimkurgu. Cannes
Film Festivali'nin Eleştirmenlerin On Beş Günü bölümünün kapanış filmi olan 3X3D, üç boyut teknolojisiyle sinemanın
özünü üç kat inceliyor.