17 Haziran 2012

3 Kuşakta Sinema Tarihinin en iyi aktrisleri

Unutulmaz oyuncular ve unutulmaz performanslarla dolu sinema tarihinde en iyi oyuncuları seçmek hiç de kolay  değil. Seçimlerimi yaparken oyuncuların yeteneklerinin yanında kariyerlerini ve bıraktıkları izi de dikkate aldım. Kuşaklara ayırarak farklı bir liste yapmak ve aynı dönemin oyuncularını karşılaştırırken kolaylık sağlamayı hedefledim. Her kuşaktan 10 aktris seçmek işimi zorlaştırdı. Özellikle yeni kuşak seçimlerinde soğuk terler döktüğümü belirteyim. Subjektif bir değerlendirme olmasına karşın daha çok sevdiğim oyuncuları dışarda bırakmak durumunda kaldım. Oyuncuları kuşaklara ayırmak başka bir sorundu. Kariyerlerinin başlangıç tarihlerini esas alarak bu sorunu aştım. Sonuç olarak 3 döneme ait 3 farklı liste var ve hepsi kendi dönemine göre değerlendirilmeli. Not 1: Türk Sinemasını ayrıca değerlendireceğim. Not 2: Listeler sırasızdır


Klasik Sinema (1930-1960)
1- Katharine Hepburn
2- Elizabeth Taylor
3- Ingrid Bergman
4- Audrey Hepburn
5- Marilyn Monroe
6- Sophia Loren
7- Vivien Leigh
8- Bette Davis
9- Rita Hayworth
10- Jeanne Moreau





Orta Kuşak (1960-1980)
1- Meryl Streep
2- Catherina Deneuve
3- Helen Mirren
4- Faye Dunaway
5- Ellen Burstyn
6- Julie Christie
7- Diane Keaton
8- Susan Sarandon
9- Kathy Bates
10- Jodie Foster





Yeni Kuşak (1980-2012)
1- Nicole Kidman
2- Kate Winslet
3- Cate Blanchett
4- Winona Ryder
5- Julian Moore
6- Hilary Swank
7- Francis McDormand
8- Juliette Binoche
9- Naomi Watts
10- Uma Thurman

38 yorum:

  1. harika bir liste! yine de ben yeni kusakta Hilary Swank, Juliette Binoche ve Naomi Watts'dan yana kararsizim. Uma Thurman da bence Tarantino filmleri disinda çok da adindan söz ettiremedi, ama yine de o filmleri kült haline getiren etkenlerin en basinda kendisi.
    Ben yeni kusaktan Fanning kardeslerin adindan çok söz ettireceklerini düsünüyorum. Rooney Mara da imdb'den gördügüm kadariyla bomba yapimlarla geliyor, ondan da ümitliyim :) Penelope Cruz'u listeye alirdim ben bir de, ama içlerinde favorim Cate Blanchett.

    Cinematic Ceremony

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim :) şöyle bir şey var. Rooney Mara, Jessica Chaistain Naomi Rapace ve Amy Adams gibi yeni parlayan oyuncuların biraz daha zamanı olduğunu düşünüyorum. aslında bir kuşak daha ekleyebilsem hepsi olur o listede. Penelope Cruz konusunda haklısın son anda dışarda kaldı.

    Uma Thurman fazla seviyorum sanırım. o yüzden listeye girmeyi başardı. Cate Blanchett evet benim de favorilerimdendir :) Naomi Watts'a gelirsek listede olması bence bir zorunluluk Mulholland Drive ve 21 Grams'daki oyunculuğu ne kadar övülse az. çok geç keşfedildi sadece :)

    YanıtlaSil
  3. İlk iki kuşağı çıkarmak aslında baya zordur. Baya filmografilerine hakim olmak gerek. İzlediğim kadarıyla iyi listeler. Birkaçını bir iki filmle izlemişimdir. Bazılarının daha izlemediğim filmleri bile var malesef:) Yeni kuşağa gelince olması gereken isimler var. Benimde tereddütüm Winona Ryder ve Uma Thurman:)

    YanıtlaSil
  4. Evet zorlandım biraz ama oldu galiba. mutlaka bir kaç isimde farklılıklar olabilir. özellikle yeni kuşak listesi yapmak tam başa bela onu anladım. oyuncular birbirine yakın. seçim yapmak zor :) Uma Thurman tereddütünü anlıyorum :)

    YanıtlaSil
  5. Tabi kişisel zevklerde işin içinde olduğu için herkesi memnun etmek zor:)Fakat güzel liste olmuş tebrik ederim. Listelere devam:) Merakla bekliyorum yenilerini:)

    YanıtlaSil
  6. teşekkürler :) listeler bitmez :))

    YanıtlaSil
  7. Harika şeyler yapsaydın! : )) Listelerinin hayranıyım :) Penelope Cruz benim için de keşke olsaydı liste de dediğim isim ama haklısın seçim yapmak zor. Bir de ben özel olarak Natalie Portman'ı isterdim (Sever misin bilmiyorum ama)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "Harika şeyler yapsaydın!" ile tam olarak ne demek istedin :)) teşekkür ederim beğenmen mutlu etti beni. Natalie Portman sevmek mi? büyük hayranıyım :D ama dediğim gibi çok sevdiğim bazı oyuncuları alamadım. Portman, Black Swan'la yaptığı çıkışı sürdürürse yeni kuşağın vazgeçilmez ismi olur.

      Sil
    2. Harika listeler, harika yazılar, harika yorumlar vs vs.. Harika şeyler yapıp duruyorsun gibi :))) Zaten Natalie Portman'ı sevmesen şaşırıcaktım ama yine de sorayım dedim.

      Sil
    3. Evet görünüyormuş :)) 8 aydır kullanıyorum ama tam öğrenememişim demek ki :) teşekkür ederim tekrar :)

      Sil
  8. Not 2'yi okumasaydım ufak çapta bir isyanım olacaktı :) Uma Thurman'ı çok sevemeyenlerdenim ben. Orta Kuşak harika olmuş!

    YanıtlaSil
  9. hahah bir de sıra yapamazdım çorba olabilirdi çünkü. Uma Thurman'ın çok sevilmediğini anlamış oldum. bayağı tepki geldi. teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
  10. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  11. Öncelikle emeğine sağlık gayet güzel olmuş. Haklısın listeleme işi her zaman risklidir. Ama ben yeni kuşak listende Natalie Portman ve Gwyneth Paltrow'u da görmek isterdim :)

    YanıtlaSil
  12. teşekkür ederim Gökçen :) zor ve riskli evet ama cesurum bu konuda :) ikisine de bayılırım ben de görmek isterdim onları :)

    YanıtlaSil
  13. Bir dahaki listeye diyelim o halde. İçim buruk ayrılıyorum :)

    YanıtlaSil
  14. Diyorum ve dvd.lerimi alıp gidiyorum :)

    YanıtlaSil
  15. dur gitme bir güzellik yaparız :))

    YanıtlaSil
  16. (o sırada lotus günbatımına doğru atıyla giderken,havadaki ağır sessizlik yeni bir maceranın habercisiydi.kuzgunlar da şarkı söyleyerek bu duruma eşlik ediyorlardı) :P

    YanıtlaSil
  17. Ahahahah süpersin bayıldım :D

    YanıtlaSil
  18. Seda, son yorumunu yayınladım ama görünmüyor burda. çok teşekkür ederim sözlerin için :))

    YanıtlaSil
  19. Gördüğüm en iyi listecisin :)) Ellerine sağlık,N.Kidman senden hakkettiği senin listende de görmek beni çok sevindirdi.. anlaşılan sonuçta liste bu zevk beğeni meselesi ben olsaydım son kuşağa Helena Bonham Carter ve yenilerden , büyük bi hayrınlık duyduğum Carey Mulligan'ı da eklerdim herhalde..

    YanıtlaSil
  20. Çok teşekkür ederim Serhat :)) Nicole Kidman yeni kuşağın en iyilerinden o olmadan olmazdı :) ikisini de çok beğeniyorum. özellikle Carey Mulligan'a bayılırım. 10 değilde 20 olsaydı girerlerdi tahminimce :)

    YanıtlaSil
  21. Orta Kuşakta 6 Oscar adaylığı alan Glenn Close ve yaşayan efsane Maggie Smith'i göremedim yaw :S Yeni Kuşak harika yakında o listeye Jessica Chastain yada Naomi Rapace kesin girer gibi :D

    YanıtlaSil
  22. Ah evet Glenn Close'u almayı çok istedim ama listeden kimi çıkaracağımı bilemedim. Maggie Smith'in efsane olduğu doğru ama onu ilk 10 için hiç düşünmedim :) eveet Rapace ve Chaistain inanılmazlar müthiş bir çıkış yaptılar. yeni kuşağın vazgeçilmezleri olacaklar hiç şüphem yok. teşkkürler yorumlar için :)

    YanıtlaSil
  23. peki ama ya Julia Roberts???

    YanıtlaSil
  24. julia roberts'ı orta kuşak mı son mu olsun karar veremedim ama bu liste olması için pek arandı gözlerim.

    YanıtlaSil
  25. yeni kuşak :) Julia Roberts'ı almayı çok düşündüm. çok kararsız kaldım aslında. son kuşağın en iyilerinden olduğu da bir gerçek ama :)

    YanıtlaSil
  26. kristin scott thomas çok iyi bir aktristtir ve pekte değeri bilinmeyendir yine judi dench halan oyuncluğuyla var olmayı başaran ingilterenin en önde gelen oyuncularındadır ve bence kathy bates den çok daha başarılı bir oyuncudur.Vanessa Redgrave gibi bir ismi görememek çok üzücü..Yine annette bening de listede olabilecek bir aktristtir.Ve ilk listede Marilyn Monroe ve Audrey Hepburn yerine olabilecek okadar çok isim var ki en başında Joan Crawford ! Olivia De Havilland yazılabilirdi.. dietrich ve garbo nun olamamsını onları başka bir kuşak olarak almana bağlıyorum yoksa kesin yazardın.
    jeanne moreau , liv ullmann ve bibi anderson 'ın gibi isimlerin olmamasınıda sanırım pek avrupa sineması değil hollywood gibi düşündün ama isabelle huppert niye yok?

    genel olarak listeleri beğendim daha çok star/aktrist dengesi yakalamayı çalıştığını düşünüyorum

    YanıtlaSil
  27. Yazdıklarınızın hepsi büyük oyuncular ve evet bazıları listemde olmalıydı katılıyorum. Genel olarak şöyle söyleyebilirim 3 kuşağa ayırıp 10'ar isim seçmek işimi zorlaştırdı. Isabella Hupert, Liv Ullmann gibi dev oyunculara biraz haksızlık olduğunun farkındayım ve evet son cümlende dediğin gibi aktris\star dengesini yakalamaya çalıştığım doğrudur. İtiraf etmek gerekirse tam olarak ben de tatmin olmadım. :)

    YanıtlaSil
  28. İlginç bir konu. Zor bir liste hazırlamışsın. Örneğin bir Judi Dench, Natasha Kinski, Natalie Portman, Michelle Williams listelerde yer alabilirdi sanki. İlginç ve riskli bir konu tabii çünkü çok subjektif bir seçimle meydana getirilmiş. Yine de klasik sinema bence en mükemmel liste olabilir :))

    YanıtlaSil
  29. Evet özellikle 3 kuşağa ayırmam ilginç oldu. bir o kadar da zorladı. Natalie Portman'ı almadığıma pişman oldum diyebilirim belki bir güncelleme yaparım ilerde kim bilir. Judi Dench'i almak için yer açmaya çalıştım 10 'luk bir liste olduğundan giremedi. Kinski ve Williams'ı da çok severim. Orta kuşak çok sağlamdı kinski'yi dahil edemedim maalesef. Sahiden riskli tepki de aldı o zaten ama olsun kişisel bir değerlendirme sonuçta tepkilere alışmak lazım. Klasik sinema iyi oldu sanırım senden de onay aldığına göre tamamdır o :))

    YanıtlaSil
  30. Türk sinemasını da ekleceğim demişsin. Hala kararlı mısın Serdar? :))

    YanıtlaSil
  31. Hahah ya ciddi ciddi düşünüyorum. tabi kuşaklara ayırmadan yapacağım bu sefer :))

    YanıtlaSil
  32. Liste çok güzel olmuş dostum eline sağlık :) Sadece yeni kuşakta Natalie Portman, Maggie Gyllenhaal ve Gwyneth Paltrow da olabilirdi diye geçti içimden, kişisel tercih meselesi tabii :) emeğine sağlık..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ettim egemencim :) evet üçünü de çok severim ama yeni kuşakta çok zorlandım. tam içime sinmedi açıkçası. 15 yapsaymışım belki üçünü de eklerdim. bazı pişmanlıklarım var belki sonra bir ayar çekerim eheh :)

      Sil