2 Eylül 2012

Sinema Tarihinin en iyi 10 filmi


Sight and Sound dergisinin her 10 yılda olduğu gibi geçtiğimiz günlerde yayınladığı gelmiş geçmiş en iyi 10 film listesi, bizi de harekete geçirdi. Ben ve ortak yazar arkadaşım Burç Karabulut kendi listelerimizi heyecanla paylaşıyoruz. Kendi listem için söyleyebilirim ki en iyi 10 filmi seçerken bunu en sevdiğim 10 film olarak düşünmediğimi; filmlerin sinema tarihindeki yeri ve önemi, yönetmenlik sanatına, bulundukları türe veya akıma yaptıkları katkıyı düşünerek seçtiğimi, en önemlisi ise elbette filmleri üzerimde bıraktığı etkiye göre değerlendirip listemi şekillendirdiğimi söylemek istiyorum. Birbirinden çok farklı iki liste çıktı ortaya. Bakalım siz ne düşüneceksiniz? 

Kendi listem
                                                
1- 2001: A Space Odyssey (1968)                  
2- Once Upon a Time in the West (1968)      
3- A Clocwork Orange (1971)                        
4- Apocalypse, Now (1979)                                      
5- Rashomon (1950)                     
6- Mulholland Drive (2001)                                                                                        
7- Novecento (1976)
8- Requiem For A Dream (2000)
9-  Teorema (1968)
10- Once Upon a Time in America (1984)

Burç Karabulut'un listesi 

1- 12 Angry Men (1957)
2- Modern Times (1936)
3- Citizen Kane (1941)
4- A Clockwork Orange (1971)
5- Amadeus (1984)
6- Metropolis (1927)
7- M (1931)
8- The Good, the Bad and the Ugly (1966)
9- Full Metal Jacket (1987)
10- Vertigo (1958)

42 yorum:

  1. OHA YA! 2 listeden de izlediğim film sayısı o kadar az ki, belirtmek bile istemiyorum..... ahahaa.
    Bir de merak ettim, ayıptır sorması ya da değildir bilmem ki, Burç Karabulut daha önce var mıydı yoksa yeni mi dahil oldu? Yoksa "Lotusreader" o mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahaha :)) beyza tam senden beklenen bir yorum oldu bu. izleyeceksin nasıl olsa zamanla boşver takma :)

      Burç Karabulut bir kaç aydır yazıyor (3 yazısını yayınladık; Napolyon, Watchmen ve La Jetee) birlikte götürüyoruz artık. O Lotusreader değil. Lotus henüz yazmadı.

      Sil
    2. Beyza Mollaahmetoglu yorumunuz için teşekkür ederim. Maalesef Lotusreader değilim. Zannediyorum Temmuz'dan beri yazıyorum. Ama dikkatinizi çekmem için daha çok yazmam gerekiyor diye düşünüyorum. Evet listedekiler hiçbirini şu ana kadar izlememişseniz de sorun yok eğer sizde izleme isteği yaratabilmişsek ne mutlu bize :))

      Sil
  2. İki listeden bir tek Hiroshima Mon Amour filmini izlemedim. Yakın zamanda izlerim. Listeler güzel hoş olmuş. Lakin Serdar Requiem For A Dream baya iddaalı ya:) Onun dışında ben bir liste yapsaydım sanırım 8½ ve Les quatre cents coups filmlerini alırdım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi İyi bayağı klasik izlemişsin demek son dönemde :) Requiem For A Dream iddialı görünebilir ama bana göre her anlamda kusursuzdur. Bir benzeri daha yok. Bu sebeple zaten Aronofsky de Aronofosky deyip duruyorum :) Senin listeni de görmek istedik tabi

      Sil
    2. Faruk Songur teşekkür ederim. Listemi Amerikan filmi bazlı hazırladım. Aslında on film yetmez bunu bende Serdar'da biliyoruz. Sizde listenizi hazırlayıp paylaşırsanız mutluluk duyarız. Yukardaki listelerin tümünü seyretmeniz bu konuda hayli bilgili olduğunuz gösteriyor. Yani bir sinefil olduğunuz gösterir. İddialı listeler candır bence. :))

      Sil
    3. İkinizide teşekkür ederim. Elimden geldiğince izlemeye çalışıyorum tabi. Yaş faktörü yüzünden eksikliklerimiz var elbette zamanla gidereceğiz. Aslında liste konusunda sizin kadar becerikli değilim. Çok ani kararlar verip değiştirebiliyorum. O yüzden 10'luk listeler beni çok kasar:) Burcu listen çeşitli(farklı türler) o yüzden beğendim. Serdar'ın listesini oldukça güçlü buldum. Lakin dediğim gibi Requiem For Dream iddaalı geldi. Ayrıca Serdar eşi benzeri yok demişken Danny Boyle'un Trainspotting filmini hatırlatırım:) Baya benziyor. Yanlış anlama Aronofsky ve Requiem For Dream'i çok severim. Yalnız çok ortak noktaları var. Tabi benimde tercihim büyük ihtimalle Requiem For Dream olur:)Liste işi her zaman zordur. Özellikle Sinemanın İlk 10 demişken. Tebrik ederim bu yüzden. Benimde listem olursa üç aşağı beş yukarı Serdar'ın listesine yakın olur. Ek olarak dediğim filmleri alır belki onun listesinden bir iki tane çıkarırım. Neyse çok konuştum. Tekrardan teşekkürler böyle güzel bir emek için...

      Sil
    4. Faruk öncelikle düzelteyim Burcu değil Burç olacak :)) biz teşekkür ederiz sağol. Requiem For A Dream'in tematik anlamda benzerleri var fazlasıyla ancak ben biçimsel anlamda demek istedim. Trainspotting de başyapıttır ama ikisini karşılaştırmam pek :) Ayrıca faruk benim listeme yakın bir liste çıkartacağını söylemen de çok şaşırttı beni. sinemaya genel bakışımız benzer demek ki. çok sağol tekrar :)

      Sil
    5. Burç'tan özür dilerim. Şu anda utandım:( Kusurumu mazur görür umarım. Trainspotting filmini ilk izlediğimde oldukça şaşırmıştım. Çünkü Requiem For Dream ile çok ortak noktası vardı. Elbette her iki yönetmende bunu anlatırken kendi üsluplarını ortaya koymuştu. Ve Aronofsky'ın üslubu daha çok kişiyi etkilemiştir. Aronofsky hayranlığını düşünürsek listeye alman gayet normal. (Yanılmıyorsam sinema tarihinin en iyi yönetmenler listenede almıştın.) Ama yinede ister istemez bana baya iddaalı geliyor. Yalnız şu da var hepimiz çeşitli filmlere aynı insiyatifi kulanmıyor muyuz:) Listene gelirsek çoğu filmler zaten sinema tarihine çeşitli kulvarlarda yön vermiş filmler. Bu yüzden benimde aşağı yukarı benzer filmler olur.

      Sil
    6. olur böyle şeyler boşver :) ortak noktaları çok evet. yönetmenlik anlamında da Requiem'i inanılmaz başarılı bulduğumdan yerini ayrı tutarım. Evet evet en iyi 25 yönetmen listeme de almıştım zaten Aronofsky'i. bir çok kişi senin gibi düşünüyor eminim. kişisel tercihler ne yapacaksın :)) evet her birinin öncülük ettiği bir kulvar var. (Once upon a time in the West dışında diyelim) bu aslında en önemli listemdir. listenin adına bakmak yeterli :)

      Sil
  3. Yorumumu niye yayınlamadınız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yayınlamadım çünkü doğru değildi yazdıklarınız. Benim ve arkadaşım Burç'un sinema kültürüne büyük haksızlıktı. en iyi 10 filmimize bakarak "belli başlı filmleri izlemişsiniz" derseniz büyük bir yanılgıya düşersiniz. Ayrıca Entelektüel kaygı taşıdığımız da kesinlikle doğru değil. blogdaki diğer listelere de bkarsanız anlayacaksınız :) Hiç bir zaman öyle bir kaygım olmadı olmaz da.

      Sil
    2. Ayrıca benim sinemaya bakışım budur. Sinema Tarihindeki tüm filmleri izlesem de listem değişmez kolay kolay.

      Sil
  4. Aman rahatladım, bazılarını izlemişim :)) Listeyi tamamlasam iyi olur, senin zevkine güvenirim. Burç'a da hoşgeldin diyeyim :) Ne izleyeceğimi şaşırdım ama ben listeler uzuyor uzuyor!! Bunun sonu yok ki ya :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahah rahatla rahatla :D teşekkür ederim Seda. mutlaka sevmeyeceklerin olacaktır. Western sevmiyorsan mesela. ikimizin listesinde birer adet var çünkü. Evet o konuda yapacak fazla şey yok zamana bırak boşver :))

      Sil
    2. Seda yorumunuz için teşekkür ederim. Hoşbulduk :))

      Sil
    3. Requiem for a dream filmine bir ben şaşırmamışım sanırım.. O filmi çok çok çok sevdiğimden olsa sanıyorum. Müziklerini bile evde hala dinlerim. Arada beni bunalıma sürüklese de müziklerden bile vazgeçemiyorum :) Hatta araba kullanırken dinlenmesini tavsiye etmiyorum :)

      Sil
    4. A öyle mi güzeel :)) her anlamda unutulmazdır. Müzikleri de efsanedir ben de dinlerim zaman zaman. peki burdan tavsiyene uyanlar olacaktır :)

      Sil
  5. Çizgi romandan listesinden sonra bu listeler de gayet güzel.
    Requim For A Dream'i ben de ilk başta görünce şaşırmadım değil, ama dediğin gibi gerçekten iyi bir film.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim Giray :) Requiem for a dream'in yarattığı şaşkınlığı anlayabiliyorum. benim için fazla özel bir film. sayısız meziyetiyle listeme girmeyi başardı :)

      Sil
  6. Çok güzel liste :) Serdar, insan bir "Guguk Kuşu'nu da ekler " bee :P :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya galiba bende bir terslik 12 kızgın adamı izlemiştim o listeden ama beğenmemiştim çok sıkıcı gelmişti. Merak ettim fırsatım olduğunda diğerlerine de bakacağım

      Sil
    2. Sağol sezer :) hahah biliyordum bunu söyleyeceğini :)) ilk 10'umda olmasa da bayılırım biliyorsun :)

      Sil
    3. Teşekkürler yorum için :) 12 kızgın adam arkadaşımın listesinde olduğundan ben bir şey diyemem ancak tek mekanda geçen bir film olduğundan sıkıcı gelmiş olabilir. Benim için de özel bir filmdir ama tabi listemde hiç düşünmemiştim :)

      Sil
    4. ya konusu iyidi ama sıkıcıydı yani ilk 10 da olamasına şaşırdım ama zevkler tartışılmaz

      Sil
    5. evet ben de şaşırdım özellikle ilk sırada olmasına ama zevkler tartışılmıyor dediğiniz gibi :) benim listemde de aynı şekilde başkaları için şaşırtıcı filmler yer alıyor çok doğal :)

      Sil
    6. Gül yorumun için teşekkür ederim. 12 Kızgın Adamın listede olmasını istedim. Sürekleyici konusu ve yine bence iyi oyunculuk baskın olduğunu düşündüğüm bir filmdir. Sydney Lumet'in yönetmenliğinde sinemanın kalburüstü yapımlarındandır. Ayrıca günümüzde bile zor çekilecek bir konuyu taa 1957'de bize sunan bağımsız bir yapımdır. İlk sırada olmasına tepkilerinizi anlayışla karşılıyorum. Belki Citizen Kane ya da bir auteur yönetmenin filmi de olabilirdi. Kişisel bir numaram 12 Kızgın Adamdır. Aslında girmesini istediğim bir sürü film vardı. Örneğin Kubrick, Godard ve nicesinden filmler koymak isterdim. Sıralamayı çok da ciddiye almamak lazım. Kubrick'in hangi filmi alt sırayı hakkeder di mi. Listemin sonuna kadar arkasındayım. :))

      Sil
    7. haha :D Çok sevdiğini biliyorum, o yeterli ;) Ayrıca, 12 Kızgın Adam harikadır ya, ben nefesimi tutarak izlediğimi hatırlıyorum :))

      Sil
    8. sağol :)) evet ilk izlediğimde beni de çok etkilemişti :)

      Sil
  7. yok canım listenize bişey demiyorum sonuçta zevk meselesi bir an çok şaşırdım liste başı görünce tepkim anlıktı sonuçta kişisel liste ama evet konusu falan düşünülünce 1957 için çok iyi bir film zaten ne varsa eskilerde var biraz da.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Listelerde eleştirebilir o kadar katı değilim cnm. Eleştrileriniz benim için çok önemlidir. Bu konuda bir sorgulama yapmama vesile oldunuz teşekkürler tekrardan. :))

      Sil
  8. Çok iyi seçimler bunlar, açıkçası senin gibi büyük bi Kubrick hayranının 2001: A Space Odyssey i il sıraya yerleştirmesine şaşırmadım :) ayrıca hayranı olduğunu bildiğim D.Lynch ve D.Aronofsky den filmlerini de eklemişsin en iyiler listesine ikisi de gerçekten beğendiğim sevdiğim kült filmlerdendir.. senin listenden Rashomon ve Andrei Rublev adlı filmleri izlemedim şu güne kadar en kısa zamanda izlerim inşallah.. Son olarak da gözüme çarpan birşeyi söylemek istiyorum : bana göre sinemanın altın çağı olan 90'lardan herhangi bi filmi görmemek şaşırttı.. beni en az bi film beklerdim açıkçası :) ama senin listen senin beğenilerin saygı duymak gerek ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok sağol Serhat :) Kubrick, Lynch ve aronofsky üçü de çok özel benim için. listemde olmarına şaşmamak gerek :). Evet 80'ler ve 90'lardan hiç film girememesi benim de dikkatimi çekti. 2000'li yıllardan 2 film var çünkü. ilginç oldu. Pulp Fiction veya Lost Highway'den birini alabilirdim. ilk 20 içerisinde varlar onlar :)

      Sil
  9. The Godfather (1972
    Matrix (1999)
    It's a Wonderfull Life (1946)
    Memento (2000)
    12 Angry Men (1957)
    Leon (1994)
    La Vita e bella (1997)
    Ben-hur (1959)
    Rashomon (1950)
    The Good, the bad and the ugly (1966)

    Bu da benim listem.

    YanıtlaSil
  10. Ben-Hur ve Requiem For A Dream. İkisi tam olmuş, gerçekten güzel filmler ilk 10'da yer alabilecek...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler :) tabi çok kişisel listeler bunlar..

      Sil
  11. 'en iyi 10 filmi seçerken bunu en sevdiğim 10 film olarak düşünmediğimi' - Peki en sevdiğiniz 10 film hangileri? merak ettim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yani düşünce ve yaklaşım olarak.. en sevdiğim 10 film olarak düşünseydim biraz daha farklı olabilirdi. o zaman izlemekten çok daha fazla zevk aldığım bir kaç filmi eklemem gerekebilirdi. Yine tabi bu liste değişmezdi bir -iki film en fazla. Sizin kast ettiğiniz gibi bir 10 film yok açıkçası. özellikle 2001: A Space Odyssey ve Once Upon A Time in the West en sevdiğim iki filmdir zaten. :)

      Sil
  12. Andrei Rublev'i çakmışsın bakıyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahah evet öyle oldu. Beu-Hur özellikle şaşırtmıştır seni :)

      Sil