21 Aralık 2012

Türk Sinemasının en iyi 10 filmi


Türk sinemasının miladı 1914 olarak kabul ediliyor ve bu da demek oluyor ki sinemamız 100 yaşına basacak yakın bir zamanda. Kurucusu Muhsin Ertuğrul'un uzun yıllar tek yönetmen olarak kaldığı Türk sineması; dram, melodram ve komedi dışında başarılı olamamıştır. Örneklemek gerekirse 60'lı ve 70'li yıllarda seri üretimi yapılan Battal Gazi, Malkoçoğlu ve Tarkan gibi Hollywood tarihi epiklerini örnek alan ancak tarihten çok yarattığı kahramanla ilgilenen, hikaye ve karakter derinliğini umursamayan bu filmler ne kadar seversek sevelim sinemamızı ileri taşıyan işler olamadılar. Fantastik, korku ve bilim kurgu denemeleri birer 'çalıntı' olmaktan öteye gidemedi. Metin Erksan, Halit Refiğ, Atıf Yılmaz ve Yılmaz Güney'in öncülüğünde Yeşilçamı ve Yeşilçam anlatısını aşmaya başladığımızda uluslar arası ödüller de gelmeye başladı. 60'lı yıllarda ortaya çıkan, sosyal sorunları yönetmenin gerçekçi anlayışıyla betimleyen 'Toplumsal Gerçekçilik' akımı kapsamında değerlendirdiğimiz filmler, bugün baktığımızda sinemamızın en iyi örneklerini oluşturmaktadır. 70'li yıllarda Ertem Eğilmez komedileriyle sinemamız yeni klasikler kazanırken, baş gösteren seks filmleri furyası pek çok oyuncunun geri çekilmesine sebep olmuş. 80'li yıllarda videonun da devreye girmesiyle sektörün küçülmesi kaçınılmazdı. Ayrıca 80 darbesi sonrasında çekilen filmler daha karamsar hikayeleriyle dikkat çeker. 90'lı yıllarda Eşkiya ile Türk seyircisinin güveni geri kazanılmış ve yeni kuşak sinemacılarla bir ivme yakalanabilmiştir. Bana göre Türk sinemasının en iyi 10 filmi şöyle sıralanmakta:

10- Masumiyet, Zeki Demirkubuz (1997)


9- Muhsin Bey, Yavuz Turgul (1987)


8- Susuz Yaz, Metin Erksan (1963)


7- Selvi Boylum Al Yazmalım, Atıf Yılmaz (1977)


6- Sürü, Zeki Ökten (1978)


5- Eşkiya, Yavuz Turgul (1996)


4- Anayurt Oteli, Ömer Kavur (1986)


3- Yol, Şerif Gören (1982)


2- Sevmek Zamanı, Metin Erksan (1965)


1- Umut, Yılmaz Güney (1970)


17 yorum:

  1. Gerçek anlamıyla bir top ten listesi bu Serdar. Bir Zamanlar Anadolu'da yavaş yavaş bunların arasında yer bulacak. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yine kendi en iyi 10'umu yaptım ama bu kez genel beğeniyle en çok örtüşen listem oldu :) Bir Zamanlar Anadolu'da da doğrudur en iyiler listelerine girmeye başladı yavaştan. :)

      Sil
  2. Türk sineması 1997'den beri vasat diye algılıyorum bu listeye baktığımda :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yani fatma şimdi bu liste türk sinemasının en iyi 10'u. 20 ya da 25 film olsa 97 sonrasından da filmler olacaktı mutlaka. dolayısıyla da 97'den sonra vasattır diyemem ki 96-97'den sonra yeni dönemde de türk sinemasının yükselişi sürüyor :)

      Sil
  3. Muhsin Bey ve Sevmek Zamanı benim için de en iyi 3 Türk filmindendir. Bir diğeri de Tabutta Rövaşata.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabutta Rövaşata Derviş Zaim'in en iyi filmi ve 90'lı yılların en iyi 10 türk filmi listeme almıştım. tarzını ve yönetmenliğini çok sevmiştim. diğer ikisi aşmış filmlerimiz zaten

      Sil
  4. Güzel liste olmuş, hem de hafıza tazeleyici..

    YanıtlaSil
  5. İsimleri kulağıma çalınmış olsa da bazılarının, maalesef hiçbirini izlemedim...... Ama Eşkiya niyetine Kabadayı'yı izledim. ahahaha.
    O yüzden, benim için izlediklerim arasında - en azından ilk aklıma gelen - Babam ve Oğlum. Ne bileyim, Çağan Irmak sempatisinin önyargısından belki, lönk diye o geliyor hemen. ahaha.
    Bu listeye de bir gün başlarım belki.
    Bir de - senin için değil genel olarak söylüyorum - her böyle en iyi filmlerin kişisel listelerine baktığımda kişiler 90'lı yıllara gömülüp neredeyse 2000'lilerden hiç yazmıyor bile. Anlamıyorum, 2000'li yıllar sinemanın çöküşü mü oluyor o zaman?

    YanıtlaSil
  6. ahahhaah eşkiya niyetine Kabadayı ahhah çok güldürdün ya! tabii şimdi yeni neslin aklına çağan ırmak filmlerinin gelmesi çok doğal.

    şimdi son kısma gelirsek..ben genelde dengeli listeler yaparım. bu listede 90'lı yıllardan 2 film girdi mesela. 60, 70 ve 80'li yılardan da var aynı şekilde. 2000'li yıllar çöküş asla değil. başka bir sinema yapılıyor artık yani aslında her dönemin farklı bir tadı var. Türk sineması açısından bakarsak o büyük yönetmenler artık ya öldü ya yaratıcılığını kaybetti yaşlandığı için. bu biraz da 10 film olmasından kaynaklanıyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında 90'lı yıllar derken 2000'den öncesi demek istemiştim; ama tabi 90'lı yıllar deyince öyle olmuyor. ahaha.
      Yok ben senin için demedim, cidden; ama bir gözlemimi paylaşmak istedim. Yoksa senin listelerini seviyorum, yunoğ.

      Sil
    2. ahahha evet 90'lar deyince olmuyor, öyle anladım :))

      anladım beyza genel olarak demişsin. gözlemin yerinde. sinemanın altın dönemleri geride kaldı biraz buna bağlamak lazım. 2000'li yıllarda harika filmler çıksa da öyle işte.. ahaha inoğ :))

      Sil
    3. Yorumlarınız bol olsun. 2000lerde de güzel filmler var. Asla bir çöküş değil özellikle şu sıralar Behzat Ç ile iyi işler çıkaran genel(?) yönetmen Serdar Akar, 2000lerin başında iki filme imza atmıştır Sevgili Beyza. :)

      Sil
    4. sağol burç :) ever çöküşten söz edemeyiz kesinlikle

      Sil
    5. Her zaman Serdar :)

      Sil
  7. Dostum, güzel bir liste olmuş...

    YanıtlaSil