13 Kasım 2012

World War Z (2013)


Korku ve bilim kurgu edebiyatı, Hollywood'un büyük prodüksiyon açığını kapatadursun tür sinemasını da beslemeye devam ediyor. Max Brooks'un "World War Z: An Oral History of the Zombie" adlı post apokalipik romanından uyarlanan World War Z, 2013 yazının hit filmlerinden birine dönüşmek için vizyon tarihini bekliyor. Monster Ball, Finding Neverland ve Stranger Than Fiction gibi filmleriyle yeni kuşağın iyi yönetmenleri arasına koyabileceğimiz Marc Foster; World War Z'nin yönetmeni. Filmin başrolü ise Brad Pitt'e emanet. Geçtiğimiz günlerde ilk fragmanı yayınlanan filmimiz, 2000'li yıllarda Shaun of the Dead ve Zombieland gibi komedilerde de karşımıza çıkmaya başlayan zombilerin sinemada farklı tezahürünün ve değişen yüzünün bir başka örneği olacak. Zombies vs. Gladiator ve Pride and Prejudice and Zombies'la birlikte...

Filmin eleştirisi için tıklayınız

Önyorum: Fragmandan yola çıkarak World War Z'nin ne yapmaya, nasıl bir film olmaya çalıştığına bir bakalım. New York trafiğinde sıkışmış dört kişilik bir aile ve bir anda patlak veren felaket sonrasında yaşanmaya başlayan kaos, yerini Amerikan askerleriyle zombiler arasında yaşanan bir savaşa bırakıyor. Zombi hikayeleri iki koladan gider ve biri korku sinemasına diğeri de bilim kurguya ulaşır. World War Z; bilim kurgu şablonunu kullanıyor fakat post apokaliptik bir zombie filmi (28 Days Later) olmakla yetinmeyen, bunun yanına istila ve savaş filmi etiketini de ekleyip türsel anlamda çeşitlilik yakalayan bir blockbuster olup çıkıyor. Marc Forster'ın filmi için şunu rahatlıkla söyleyebiliriz: Felaket filmlerinden yer yer '2012' ve The Day After Tomorrow'un görsel stilini anımsatan, istila filmlerinden ise Spielberg'in 'Dünyalar Savaşı'nın ve 2011 tarihli Battle Los Angeles'ın izinden gidiyor. İstila ve felaket filmlerinde olayın bir aile etrafında kurgulanarak anlatılması World War Z'nin de başvurduğu bir yöntem. Filmimizin fark yaratabileceği tek nokta, tüm bunların yaşanıp bittikten sonra geriye dönük anlatılacak olması ve muhtemelen aralara serpiştireceği sahte belgesel görüntüleriyle District 9'u da hatırlatan bir üslup denemesine girişebilecek olması. Hikayenin ayrıntılarını bilmiyorum ve yanılma payımı da saklı tutuyorum. Müzikle desteklenen göz alıcı bir fragmandan başka bir şey yok elimizde.

Kimi soru işaretleri: '2012' ve 'Battle Los Angeles' gibi filmlerin ağdalı anlatım, Amerikan milliyetçiliği ve görselliğin hikayenin önüne geçmesi vb. tuzaklar, World War Z'nin kaçınması gereken önemli hususlar olarak öne çıkıyor. Filmin zombileri olabildiğince hızlı, bu da izleyicinin bir kısmını rahatsız ediyor ve filme önyargıyla yaklaşmasının sebep oluyor. Önyargılı arkadaşlar şunu unutmamalı: Her şeyden önce bu bir savaş filmi ve heyecan katsayısını artırmak için hızlı zombi tercih edildiği aşikar. Yeni nesil zombilere alışsanız  iyi edersiniz.

16 yorum:

  1. Serdar az önceki yorum bana ait. Yorumlama biçimi kitlenince silinmesin diye çok eski bir google account adımla yaptım. Şimdi düzeltiyorum.

    "Öncelikle ellerine sağlık Serdar.

    Brad Pitt'in olması benim için yetiyor :)

    Battle Los Angeles tek kelime ile beş para etmez bir filmdi. Açıkçası, evet sadece fragman var gibi duruyor elimizde ancak ben World War Z'den oldukça ümitliyim.

    Hisleri bir kenara bırakıp henüz erken olsa da eğrisini doğrusunu tartmaya çalıştığımda Marc Forster (Stranger Than Fiction [2006], Finding Neverland [2004], The Kite Runner [2007])'ın yönetmenliğini yaptığı az ama öz sayıda olan filmlerin çoğunu çok severim. Bunların bir kısmı World War Z gibi roman uyarlaması.

    Kısacası neredeyse gerçekten "kötü" olarak adlandırılacak bir işi bulunmayan Marc Forster ve benim çok beğendiğim aktörlerden olan Brad Pitt aynı filmde buluşunca ister istemez benim için film vizyona girene kadar 1-0 önde oluyor.

    Gerisi için 2013'e daha var :)"

    YanıtlaSil
  2. Sen miydin Utku :)) hiç sorun değil olur böyle şeyler Teşekkür ederim tekrar :) Evet Marc Forster james Bond filmi Quantum of Solace'yi saymazsak hep iyi filmler çekmiş bir yönetmen. yeteneği tartışılmaz. Her şey bir yana seyir keyfi denen şeyden bolca var sanırım bu filmde. Şuanki verilere bakarsak fragmani Brat Pitt ve Forster 1-2 sıfır önde bile diyebiliriz. umutluyum aynı şekilde bu filmden. zamanla daha net anlarız neyle karşı karşıya olduğumuzu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya. Girerken kabul etmedi. Bende tüm yazdıklarım silinmesin diye eski bir hesabım vardı onu bağlayayım dedim :)
      Filme gelince, açıkçası fragmanlar çok fazla heyecan yaratmaya yetmiyor genelde ama nedense "Z" oldukça heyecan yarattı bende. Bu türde bolca deneme yapılıyor. İyisi de çıkıyor kötüsü de. Umuyorum ki güzel bir film izleyebilelim.

      Sil
    2. iyi yapmışın ya :) evet fragman çok iyi ve o son sahneye bayıldım :) tür için iyi bir örnek olacağını sanıyorum yanılmayız inşallah

      Sil
  3. Şimdi bir Brad Pitt hayranı olarak ben de yorum yapmalıyım :)2012 ve özellikle Battle Los Angelas vasat filmlerdi.World War Z ise fragmanından kendini belli ediyor biraz.Açıkçası filmden pek fazla beklentim kalmadı.Umarım iyi bir film olur diyorum sadece o da Brad Pitt var diye :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet o iki film vasattı kesinlikle ama fragman bazen yanıltıcı olabiliyor. World War Z'nin fragmanı çok iyi ve iyi bir film çıkacak gibi gibi :) Brad Pitt'i hepimiz seviyoruz sanırım onun için bile izlenir bu film :)

      Sil
  4. İnşallah yanılırım da çok güzel bir film izleriz.Buna ihtiyaç var artık :))

    YanıtlaSil
  5. Bende listeme aldım filmi Serdar. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi yaptın :)) ne çok dolu ne de boş bir film.. :)

      Sil
    2. Zombiler tamin ediyorum Romero zombiler olmayacak değil mi. :(

      Sil
    3. Romero'nun zombileri nerdee burç :)) artık devir değişti zombiler de değişti ;)

      Sil
  6. Vallahi üzülüyorum bu yeni yönetmenlere. Romero büyük bir üstad. 28 Days Later gibiyse tabii daha tercih edilebilir ve tahammül edilebilir bir durumda bu yeni film demektir. Dediğim gibi şans verecem. Tabii zombi filmlerinin gelişimini tam olarak takip edemiyorum. Belki Walking Dead bile izleyebilirim sırf bu yüzden. Kendimizi geliştirmemiz lazım. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Romero'ya hiçbiri çıkamaz Zombi konusunda :) Evet 28 Days Later'ın izinden gidiyor ama çok daha fazlası. böyle bir savaş görmedik. Walking Dead'i ben de izlemedim ama ona vakit ayıramam filmlerle geliştirelim kendimizi boşver :))

      Sil
  7. bende Brad Pitt antipatisi biri olarak, filmin fos çıkacağından eminim neredeyse. Umarım yanılırım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahah biliyoruz artık o antipatni :)) Valla fos çıkacağını sanmıyorum ama heyecanla beklendiği kadar iyi bir film çıkmayabilir.

      Sil