15 Kasım 2012

2000'li yılların en iyi 25 filmi


2000'li yılların en iyi 25 filmi seçkimi iki sebepten ötürü uzun zamandır erteliyordum. Birincisi birbirine yakın gördüğüm başyapıtları 25 filmle sınırlamanın zorluğu yani seçimleri yapabilmek, ikincisi ise iyi ve dengeli bir liste çıkarıp çıkaramayacağım endişesiydi. 

Sinemanın çok hızlı bir akışı var; Amerikan, Avrupa, Uzakdoğu, Doğu ve Türk sineması derken yetişmek mümkün olmuyor. Sonra filmleri de çok hızlı tüketiyoruz, arada bir durup geriye bakmalı, ne oldu ne bitti düşünmeli, geçmişle bugünün sinemasını mukayese edip geleceğe bakmalı ki daha sağlıklı bir değerlendirme yapılabilsin. Listeyi hazırlarken dikkat ettiğim hususlardan biri, özel bağ kurduğum bazı filmlere duygusal yaklaşmamak oldu ve bu bağlamda çok sevdiğim-vazgeçemem dediğim filmlerden acımadan elediklerim oldu. Filmlerin; yönetmenliği, hikaye anlatımı, biçimsel özellikleri, sinemaya getirdiği yenilik, zamana karşı koyabilme ve en önemlisi de üzerimde bıraktığı etkiyi göz önünde bulundurdum. Ve "bunun burda ne işi var" ya da "bu film nasıl olmaz" serzenişlerinizi şimdiden öngörebiliyorum. Bkz: Listede Michael Haneke filmi olmaması... Son bir şey daha var: Lord of the Rings ve Kill Bill filmlerini, listede çok yer işgal etmemeleri için tek başlık altında değerlendirdim.

Güncellendi..

25- Black Swan (2010)


24- In the Mood for Love (2000)


23- A History of Violence (2005)




22- Kosmos (2010)



21- Melancholia (2011)
Filmin analizi için bakınız


20- Antichrist (2009)
http://birzamanlarsinema.blogspot.com.tr/2016/07/acls-sekansndaki-basyapt-2-antichrist.html



19- A Torino Lo (2011) 
Eleştirisi için bakınız


18- Oldboy (2003)



17- Wall-E (2008)



16-Inception (2010)



15- Sin City (2005) 
Eleştirisi için link


14- Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)


13- 21 Grams (2003)


12- Spirited Away (2001)


11- The Man Who Wasn't There (2001)


10- Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring (2003)


9- There Will Be Blood (2007)


8- Her (2014)



7- Memento (2000)


6 - The Tree of Life (2011)

Eleştirisi için tıklayınız



5- Kill Bill: Vol 1 - Vol 2 (2003-2004)
Eleştirisi için link


4- The Lord of the Rings: Trilogy (2001-2002-2003)


3- The Fountain (2006) 
Eleştirisi için link


2- Requiem For A Dream (2000)
Eleştirisi için link


1- Mulholland Drive (2001)

57 yorum:

  1. 24, 21, 19, 16, 15, 14, 6, 5, 4, 2 izledikleriiim. Fena değil aslında sanırım bu sefer. ehehe.
    12-11 baya merak ettiklerimden!
    9'u bir ara TNT'nin eski halinde yayınlamışlardı galiba. Aaaa, o kadar iyi mi ki yahu?

    Tamam bu listeyi IMDB Top 250 gibi kullanıp izlemediklerimi sömüreyim o zaman ben. ehehe. Teşekkürler filmografik klavye, yine çok yararlı bir liste olmuş.

    YanıtlaSil
  2. Evet Beyza iyi bence de :) a bak Eternal Sunshine of the Spotless Mind'ı çok seveceksin bahse girerim. 21 Grams karışık kurguyu seviyorsan bayılacağın filmleden olabilir. 9 numara pk senlik değil ama belli de olmaz ;)

    hahah nasıl istersen kullan beyza teşekkür ettim. belki beklettiğin bir kaç filmi öne alırsın ve çok seversin bu da beni sevindirir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hey listeye eklemeler var. (HER) O zaman, ben de 7 ve 22'yi izledim ek olarak. Bir de Eternal SOTSM da tabi.
      11 de değişmiş herhalde; çünkü 11 benim merak ettiğim filmlerden değil üstte dediğim gibi... ahaha.

      Sil
    2. Evet listeyi güncelliyorum Beyza: ) ahah evet evet bazı filmlerin sırası değişti. Her, üst sıralardan girince tamamen değişti liste :D

      Sil
    3. OldBoy'un da o fena sahnesinin resmini görünce... ay ay, afedersin ama iyi küfür etmiştim diye hatırlıyorum o dil kesme kısımlarına gelene kadar öğrenilenler.... oy oy oy. - Biraz türkümsü efektlerle girdim. ahaha. -
      Remake'i de çıktı bu yıl, izlemedim ama, sen izledin mi nasıl olmuş?

      Sil
    4. çok çarpıcı sahnedir ya. zaten finali unutulmazdır.. ahah küfür heh :D yok ya izler miyim. kötü olduğuna bahse girerim o derece.. çok da kötü eleştiriler aldı. izlemeyi düşünmüyorum şimdilik, belki denk gelirse

      Sil
    5. Aynen büyük ihtimalle. Ben de haberini ilk gördüğümde "Artık yaratıcı bir şeyler yapın beöğ!" diye zihnimden bağırmış olabilirim ekrana... ahaha.

      Sil
    6. ahahha aynen ilk duyduğumda ben de baya tepki vermiştim

      Sil
  3. Gayet güzel, yerinde bir liste olmuş. Tabii, aslında 2000'ler denince akla o kadar iyi filmler geliyor ki, 25 değil, en iyi 100 film bile çıkarılabilir 2000'lerden. Özellikle 2000-2005 arası oldukça güzel filmler var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler :) evet evet çok uzun bir liste vardı elimde ve 25'e indirebilmek çok zorladı. 2000'lerin ilk yarısında daha iyi filmler var katılıyorum

      Sil
  4. 18 ve 22 ne zamandır bekliyordu izlenmeyi, hızlandıracağım bu listeden sonra. İzlemediğim sanırım 2-3 tane daha var onları da bulayım en kısa zamanda. Ben listeden memnunum :)
    Mail attım sana!!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. In the mood for love ve dogville nefis filmler daha fazla bekletme diyeceğim seda :) valla ben de memnunum ahaha :P teşekkür ederim :)

      Sil
  5. Bende bir süredir sinema tarihinin en iyilerini belirleme işi üzerinde olduğum için listeyle ilgili biraz konuşabilirim:) Kendi listem üzerinden senin listeni eleştireyim:) Mulholland Drive konusunda anlaşıyoruz. Ardından benim listenin 2. sırasına getireceğim film There Will Be Blood'dır. Listeden Requiem For A Dream ve The Fountain filmlerini çıkarırım. Kusura bakma:) Amores Perros 21 Gram yerine alınabilir. Eternal Sunshine of the Spotless Mind biraz öne çekerdim ben. Kill Bill'i listeye almazdım:) Onun dışında listede Cache, Le scaphandre et le papillon, Children of Men gibi filmler olabilirdi:)Bin-Jip'te iddaalı bana göre. Ayrıca Kosmos yerine Bir Zamanlar Anadolu'da tercih edilebilirdi. Benim bu gibi tercihlerim olurdu. Bu arada eline sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faruk sen iyi bir sinefilsin istediğini yazabilirsin gerçekten :) There Will Be Blood'u daha yukarı alabilirdim belki ama filmler çok yakın birbirine ve tabii özel yeri olan filmlerin önceliği oluyor bilirsin. yok canım ne kusuru :) 21 Grams'ı ben daha başarılı buluyorum Amores Perros'daki anlatısını ve kurguyu çok daha ileri götürdüğünü düşündüğümden ama aralarında büyük fark yok bu iki filmin. Amores Perros'a da bayılırım. Yalnız en çok Kill Bill tercihine şaşırdım. Tarantino'yu da çok sevmiyorsun demek hımm! Children of Men'i geçen tekrar izledim ve neredeyse bir başyapıt olduğunu düşündüm. üst düzey bir bilim kugu. bir de dünya sineması ve amerikan sineması arasında bir denge yakalamaya çalıştım onun da etkisi var. Türk filmlerinden Kosmos'u almasaydım başka bir film koyamazdım BZA'yı çok başarılı bulsam da.. SAnırım Cache de bir çok kişinin listesinde olacak filmlerden :) teşekkür ederim :)

      Sil
  6. Tarantino'yu severimde aman aman bayıldığım yönetmen değildir. Kill Bill'i almam ya:) Inglourious Basterds'ın şansı daha yüksek olabilir benim listede. Çok sevmiştim o filmini. Cache Haneke'nin en izlenilebilir filmi herhalde ondandır:) Bu arada benim liste 10'luk ondan onu almam bunu almam dedim de:) 25lik liste olsaydı bilmiyorum ne olurdu. Dönüş filmi bugünlerde elime geçti izleyecektim zaten. Onun dışında Torino Atı'nı daha izlemedim. İzlerim onuda.
    Alternatif olabilecekler: Hunger, Das Leben der Anderen, Lost in Translation, District 9, Sideways, Moulin Rouge

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. I. Basterds'ı yine çok sevdim ama benim listemde de onun şansı olmaz :) Evet Cache benim de en sevdiğim Haneke filmidir. en izlenebilir kesinlikle katılıyorum. Hıı 10'luk liste seninki o zaman tabii çok daha zor bir eleme yapmak zorunda kalacaksın. Dönüş'ü çok seveceksin eminim. Torino Atı uç bir film yine beğenirsin eminim. Moulen Rouge olabilirdi geçekten benim listemde. District 9 başyapıt ama listeyi bilimkurguyla boğmak istemediğimden uzak durdum :)

      Sil
    2. Evet oldukça zor bir liste oluyor. Daha çok sürecek gibi. Dönüş'ü seveceğimden eminim ama Torino Atı için pek emin olamıyorum:) Listeye farklı türler almakta yarar var.

      Sil
  7. Zaten aceleye getirmemek lazım :) Evet farklı türler ve farklı ülke sinemaları üzerinde durdum çeşitliliği yakaladım en azından :)

    YanıtlaSil
  8. Böyle listeler yapmaktan ben de tırsarım genelde çünkü insanlar bu listelerin kişisel olduğunu algılamak istemezler.

    İçlerinden 5'ini seyretmemişim. Bunlar bildiğim ama denk gelemediklerim hep. Hatırlatma için teşekkür ederim, ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok haklısın kişisel olduğunu unutanlar olabiliyor :) tırsma işin şakası yine de.. hımm 5 film demek izlersin ya bakam benim de göremediklerim var yenilerden. Teşekkür ederim Fatma :)

      Sil
  9. Emeğine sağlık Serdar başarılı bir liste olmuş keşke 25'le sınırlı kalmasa:)Listendeki tüm filmleri Kosmos haricinde izledim. Torino'nun Atı benim için çok özel bir film ama liste için çok ağır mı kaçmış acaba diye düşündüm. Ancak gördüğüme de çok memnun oldum. Listelerin devamını bekliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim gökçen :) önce 40 sonra 50 yapmayı düşündüm ama o zaman da başka problemler çıktı. Nee kosmos'u izlemedin mi? :))) Torino Atı evet öyle görünebilir ama benim için de özel bir film. son dönemin sinemada farklı 'uç'larını almak istedim biraz da ondan diyeyim. sağol :)

      Sil
  10. Siirrdaarrr listende sadece iki filmi izlememişim digerleri izlendi ve benımde enlerımın arasında yer alır cogu ama benım ılk 25 fılm sıralamam farklı fılmlerden olurdu bunlrdanda mutlaka olurdu ama olmayanlarda olurdu (nasıl bır yorumsa buda:)) yınede hatırlamıs oldum hepsını tekrardan cok eglencelıydı zor ve rısklı bır ıs yaptın tesekkurler:)) BlueValentın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahahah ya ayşe yorumun bile güldürdü beni :))) tam olarak anladım ne demek istediği. O iki film ödev olsun mu sana :P çok teşekkür ederim yorumun için :))

      Sil
  11. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  12. Evet Kosmos'suz kaldım, telafi edeceğim kısa zamanda ;) Rica ederim sen de sağol dostum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahah peki ;) merakla bekliyorum sonucu :)

      Sil
  13. Liste yapma konusunda zaten üstüne yoktur Serdar. Çok keyiflendim şu an. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok keyiflendim sözlerin üzerine Burç. çok sağolasın :))

      Sil
  14. Beklemede kalınız mösyö, bağlıyorum.

    YanıtlaSil
  15. Bende liste yapacak olursam sıralama şimdilik şu şekilde olur.

    1 - The Prestige
    2 - Memento
    3 - The Dark Knight
    4 - The Pianist
    5 - Mulholland Dr.
    6 - There Will be Blood
    7 - Der Untergang
    8 - Oldboy
    9 - Spirited Away
    10 - Mr.Nobody
    11 - El Laberinto del fauno
    12 - Requiem for a Dream
    13 - Celda 211
    14 - A Beautiful Mind
    15 - Shutter İsland
    16 - Kill Bill: Vol. 2
    17 - Hotel Rwanda
    18 - Inglourious Basterds
    19 - Big Fish
    20 - Snatch
    21 - The Wrestler
    22 - Yip Man
    23 - Donnie Darko
    24 - District 9
    25 - The Bourne Ultimatum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk bakışta Nolan hayanlığınız dikkat çekiyor. Ki ben de hayranımdır. Tabi ilk üçf ilm Nolan'dan olunca bir başka :) Genel olarak harika ve çok iyi filmlerden kurulu bir liste olmuş sizin ki de. beğendim elbette. Hotel Rwanda'yı da mesela severim ama bir başyapıt olduğunu hiç düşünmedim. kişisel listeler çok farklı oluyor şüphesiz. Bi alternatif 25'lik liste daha yapmayı düşünüyorum. Yüzüklerin Efendisi'ni görememek şaşırttı doğrusu..

      Sil
  16. Bu sitenin özel dosyalarını çok beğeniyorum,gerçekten çok hoş hazırlıyorlar :D o yüzden aklıma gelen 1-2 tane özel dosya isteğim olacak : en iyi oyuncu performansları ,en iyi belgesel filmler,yapılmış en iyi yönetmenlikler(filmle birlikte),en iyi türk yönetmenler...aklıma geldikçe yazarım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim bir kaçı dışında hepsini ben hazırladım. :) tamam not alıyorum zamanla umarım bir ikisini yapacağım. belgesel alanında çok iyi değilim onu yapamam ama diğerlerinde sorun yok :)

      Sil
  17. Güzel bir liste olmuş..3 film tek izlememişim ,izlediklerimden 5 9 20 23 yerine başyapıt kabul ettiğim prestige,İn bruges ,Children of men ,Mary and Max yada Caché alırdım ,gerisi çok iyi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Prestige'i almak isterdim aslında. In Bruges'ü de severim ama başyapıt olarak görmüyorum onu. diğer ikisi de nefis filmler.. Cache ise başarılı bulduğum ancak mesafeli durduğum filmlerden.. :) Alternatif 25'lik bir liste yapacağım Prestige orada olur kesin

      Sil
  18. Serdar Bey listelerinizi incelerken pek fazla biyografi uyarlaması gözüme çarpmadı. Bir ön yargı var gibi:)ayrıca listeler oldukça güzel ve farklı türlerden filmler var. Belirli bir türe hayranlığınız yok galiba ya da yorumlarla gelen mahalle baskısı sizi bu çeşitliliğe itmiş olacak:) Yeni listeler beklentisi ile, saygılar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önyargım yok, biyografileri çok severim ancak 2000'li yıllarda öyle kalburüstü bir biyografi izlemedik bence.. evet çok iyi biyografiler çıkıyor ama ilk 25'e girebilecek kadar da değil diye düşünüyorum :)

      Beğenmenize sevindim listeyi. olmaz mı efendim. bilimkurgu hayranlığım bilinir. şimdi yorumların ben listeyi yaptıktan sonra geldiğini düşünürsek mahalle baskısı diyemeyiz. Öncesinde düşünmüş olsam da bunu kendi zevklerim doğrultusun yapmaya öze gösteriyorum. yoksa bana ait olmaz :) Farklı ülkelerden ve türlerden oluşturmaya çalıştım diyeyim listeyi. teşekkürler :)

      Sil
  19. the assassination of jesse james by the coward robert ford olaydı iyiydi sanki bu listede :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Başyapıttır kesinlikle ama ilk 25'imde yok maalesef :)

      Sil
  20. Gladiator olmaması ilginç. Cinderella Man de listede olsa sırıtmazdı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gladyatör'ü sevmeyen çok vardır ki ben hep savunurum. Ridley Scott epik film yapmayı çok iyi biliyor. Listede olmaması 2000'lı yıllarda çok daha başarılı bulduğum ve önemsediğim filmler olmasından. rakipleri çok kuvvetli diyeyim. Cindrella Man'i de severim ama o çok sırıtırdı gerçekten. çok tepki çekerdi eminim. 2000'li yıllarda alamadığım başyapıtlar var Cindrella Man aklımın ucundan geçmedi açıkçası bu liste için. :)

      Sil
    2. Gladyatör ü sevmeyen çoktur derken ? Filmin imdb puanı 8.5 diğer internet sitelerinde daha da fazla. Ayrıca oscarlı film. Tabi bu sizin kişisel listeniz ama sevmeyen çoktur falan derseniz komik olur. :)

      Sil
    3. Imdb puanına bakmayın yine de.. özellikle twitter'da sinema yazarı, blogger vs. bir sürü arkadaşım var ve aralarından Gladyatör'den hazzetmeyen çok kişi var. sevmeyeni de çok derken bunu kast ediyorum. genel kitle elbette çok seviyor. ben de başyapıt seviyesinde görürüm. hiç komik olmaz ayrıca bir tarafımdan uydurmuyorum sonuçta. hatta çok fazla sevmeyen çıktığında epey şaşırmıştım buna ne diyeceksiniz :)

      Sil
  21. Genel kitleye ve yorumlara baktığımda sizin bu tanımlamanıza en çok uyan film listenizde de olan There Will Be Blood adlı filmdir. Seven çok sever sevmeyen nefret eder.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. There Will Be Blood'dan nefret eden duymadım. sevmeyenler var biliyorum da..

      Sil
  22. iyi liste ;hangi filmler olmalıydı demicemde bnce listede olmayı hiç hak etmeyen bi kaç film söylicem; Kill Bill: Vol 1 - Vol 2-The Man Who Wasn't There-Eternal Sunshine of the Spotless Mind-- Kosmos ve Melancholia ı dışarı alalım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hım Kill Bill sevmiyoruz demek. Coenlerin filmini anlarım coen sevenlerin de üst sıralara koymayabileceği işlerinden biri. diğer filmler de benim için özeldir :)

      Sil
    2. kill bill sevmiyor değilim sadece ilk 25 e girmeyi hak etmiyor bence üstelik bi başyapıt olduğunuda düşünmüyorum

      Sil
    3. hımm pardon. o zaman güzel :)

      Sil
  23. A Beautiful Mind ve Million Dollar Baby den hiç kimsenin bahsetmemesine uzuldum
    aynı zamanda
    Hunger (2008) – Steve McQueen
    Un prophete (2009) – Jacques Audiard
    Another Year (2010) – Mike Leigh
    Vozvrashchenie (2003) – Andrei Zvyagintsev

    bunlarada bır bakın derım fazla ünlü olmadıkları ıcın bılınmeselerde şahanedirler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. A Beautiful Mind iyidir ama o kadar iddialı bir film değil. Million Dolar Baby çok daha iyidir ama ilk 25 için düşünmedim.

      diğer filmleri de son yazdığınız dışında izledim. çoğu gözümde 5/4'lük filmlerdir :)

      Sil
  24. merhaba,
    Bu ara filmleriyle ilgilendiğim için Haneke sinemasıyla ilgili ne yorum yapmışsınız diye sayfanızda arattım. ama pek bir şey bulamadım. Fikirlerinizi merak ediyorum.

    Gülşah

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba efenim, doğrudur blogda Haneke sinemasıyla ilgili bir şey yok. Sebebi de Haneke sinemasına biraz mesafeli oluşum diyelim. bunun da iki sebebi var birincisi hikayeleri, ikincisi de anlatım biçimi. Sinema için önemi yadsınamayacak bir isim, sanatına saygım sonsuzdur tabi

      Sil