1 Kasım 2012

Yeni Kuşağın Altın Adamları: En iyi 15 yönetmen


Uzun metraj kariyerlerine 1980 ve sonrasında başlayan yeni nesil sinemacılar, 60'lardan itibaren modern sinemanın ana hatlarını belirleyen yönetmenlerin mirasını devralıp bugünün sinemasını şekillendirdiler. 1895-1930 arası yönetmenlere ilk kuşak, 1930-1960 arası ikinci. kuşak, 1960-1980 aralığına da üçüncü kuşak dersek 1980'lerden bugüne uzanan süreci 4 ve 5. kuşaklar olarak adlandırabiliriz. Kuşaklar muğlak elbette, arada kalan ve iki farklı kuşak içinde değerlendirilebilecek isimler var. Yeni kuşağı belirlerken bu zorluğu yaşadım. Başlangıç noktam 1980'ler olunca; Pedro Almodovar, Oliver Stone ve Michael Haneke gibi büyük yönetmenleri dışarıda tutmak durumunda kaldım. Seçtiğim isimlerin yönetmenlik becerileri en önemli kriterim oldu. Onun dışında filmografilerini ve kişisel zevklerimi göz önünde tuttum.  Park Chan-Wook'u biraz zamanı olduğunu düşündüğümden, Tim Burton ve Luc Besson'u ise düşüşe geçen kariyerleri sebebiyle listeye alamadım. Wong Kar Wai de ilk 15 için düşünmediğim ama sevdiğim yönetmenlerden biri...

1- Darren Aronofsky
2- Quentin Tarantino
3- Christopher Nolan
4- Paul Tomas Anderson
5- David Fincher
6- Coen Brothers
7- Lars Von Trier
8- Spike Jonze
9- Kim Ki-Duk
10- Alejandro Gonzalez Inarritu
11- Alejandro Amenabar
12- Peter Jackson
13- Wes Anderson
14- Sam Mendes
15- Jim Jarmusch

37 yorum:

  1. İlk 5 yönetmenle aram iyi, yani tanıyorum en azından ve en az 1 filmlerini izlemişliğim var.
    Listenin gerisini tanımıyorum zaten, izlemişsem filmlerini bile farkında değilim.
    Ama bu listede durumum fena değil sanırım yahu. ahahaaa.
    Ayrıca, Türkiye'den de Çağan Irmak'ı ben çok severim.
    Söylemek istedim. ehehe.
    4 numarayı da tanımıyorum bir de, onun yerine Tim Burton'ı koysak çok şükelaaa.
    Benim Dark Shadows'u izlemem lazım ya. Anladım tekrardan. Düşüş demeeek.

    Bir de, sen sanki bu tarz bir liste yapmıştın da ben sana "Hanimiş Tim Burton?" temalı bir yorum atmıştım diye hatırlıyorum. Yanlış mı hatırlıyorum? Benim bu aralar kafam karışmış ya da yaa. ahahaa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Peter Jackson'ı biliyorsundur ya Yüzüklerin Efendisi yani :) Tabi Türk yönetmenleri değerlendirmedim ilerde ayrıca bakabilirim onlara. Çağan'ı ben de seviyorum.
      4 numara P.T. Anderson Magnolia ve There Will Be Blood'un yönetmeni diyebiliriz. müthiş bir adamdır ya o

      Ahahah ya bu sefer doğru hatırladın beyza :)) gelmiş geçmiş en büyük 25 yönetmen listesi yapmıştım ve sen Tim Burton yok demiştin. ben de yeni kuşağı yaparsam alırım kesin demiştim ama gel gör ki kesin konuşmamak lazımmış. başta aldım bu listeye ama baktım olmuyor çıkarttım. üretim sancısı çekiyor Burton ve kendini biraz tekrar ediyor. Bu da kararımı etkiledi. ya sende de ne hafıza varmış Tim Burton olunca hiç unutmuyorsun ahaha :))

      Sil
    2. Ya dedim ya, filmlerini izlemişimdir belki ama onların yönetmen olduklarını bilmiyorumdur. LOTR deyince tabi direk gözlerimde havai fişekler uçuştu şimdi. ahahaa.
      İki filmi de izlemedim; ama merak ettim bak.

      Ya hafızam iyidir de aslında -isim hafızam hariç- bazen karışıklaşabiliyor. ehehe.
      Ama Tim Burton V.I.P olarak hatırlanmış da olabilir tabii, orası ayrı. ehehe.

      Sil
    3. anladım :) haha e yani LOTR bu yapar öyle :))
      ahahha V.I.P bak bu çok komikti. benim de iyidir hafızam da ilgi alanına göre değişiyor :)

      Sil

  2. Bu konuyla ilgili daha önce konuşmuştuk biraz. Senin liste bana baya yaşlı geldi:) Ben liste hazırlasaydım mesela bunların çoğuna yetkin sinemacı deyip almazdım listeye:) Çoğu zaten kendini kanıtlamış sinemacılar. Daha da genç kuşak alırdım. Neyse başlayalım bakalım:)

    Darren Aronofsky hayranlığını takip ettiğimiz kadar biliyoruz. Dolasıyla zirvede olması şaşırtmadı. Ama bana göre Aronofsky'ın birkaç daha iyi filme ihtiyacı var. Ama duruşuyla daha sonraları Nolan'dan daha iyi bir yere geleceğini düşünürüm hep. Nedense hep ikisini karşılaştırırız. Tarantino yaşlandı. Atlıyorum onu. Kaliteli bir yönetmen. Nolan abimize gelirsek ona karşı aslında büyük bir hayranlığım vardı. Hala da var gerçi. Ama The Dark Knight Rises'tan sonra biraz kendisini abarttığımı düşündüm. Çok iyi bir yönetmen ama dediğim gibi daha temkinliyim filmlerine karşı artık

    Paul Tomas Anderson: İşte adamım bu:)
    Hard Eight gibi başarılı bir ilk filme başlayıp 27 yaşında Boogie Nights gibi bir başyapıt ortaya çıkardı. Magnolia ve Punch-Drunk Love filmleri ise yetkin bir sinema örneğidir. There Will Be Blood ise benim için Mulholland Dr. ile birlikte 2000'lerin sinema zirvesidir. Bu sene gelecek The Master filmi ile ortalığı karıştırmış durumda. Benim için yılın filmi olacaktır büyük ihtimalle. Bilmiyorum bana genç kuşak denilince PTA aklıma gelen ilk isim. Ayrıca diğer isimlerden daha az bilinmesinden dolayıda içten içe seviniyorum:) Suyunu çıkarmasınlar.

    Geriye kalan hemen hemen tüm isimlerin biraz genç kuşağı geçtiğini düşünüyorum. Biraz yaş etkisi ile de olabilir. Dediğim gibi yetkin sinemacılar hepsi. Son olarak Wes Anderson'ı dışarda bırakmazdım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faruk, bi tarantino olmadan, Coenler olmadan nasıl bir yeni kuşak yapılabilir ki? senin dediğin 90'lı yılların sonunda ve 2000'li yıllarda kariyerine başlayan yönetmenlr anlıyorum onu ben de düşündüm ama Tarantino dediğimiz adam daha 7. filmini çekmiş. Fincher öyle sayılır. Trier ve Coenler gibi daha eski isimler var ama yazıda da belirttiğim gibi 4 ve 5. kuşak olarak değerlendirdim.

      Tarantino yaşlandı mı? Adam 90'lı yılların başında kariyerine başladı daha fit yahu! ona yaşlandı dersek kimlere neler demimiz gerek hehe :) Aronofsky ise artık aşmış kendini kanıtlamak şöyle dursun daha ikinci filmiyle yıktı geçti ortalığı. Paul Thomas Anderson'u 4. sıraya koymak benim de canımı sıktı biraz ama mecburen öyle oldu.

      yeni kuşağı gençlik olarak değerlendirmedim tam olarak sinemaları genç bu da çıkış noktam diyebilirim. Wes Anderson ilk 20'de benim için.. sağolasın yorumlar için sohbet güzel oluyor :)

      Sil
    2. Ona bakarsak Mallick'in daha 5 filmini gördük. Onuda mı buraya alalım:) Ben biraz yaşla orantılı bakıyorum. Ama kendi açından da haklısın sen sinema dönemlerine göre alıyorsun. Neyse pek sorun değil bu. Liste sonuçta kişisel tercihler ön planda olur. Onun dışında belki hani zikredeceğimiz isimler Joe Wright, Edgar Wright,Nicolas Winding Refn gibi isimler olabilir. Tim Burton'ı listede görmediğime sevindim. Bu aralar ona gıcığım baya:)

      Sil
    3. Yaşa ben de bakıyorum ama asıl sinemaya ne zaman başladığına bakıyorum. inan yeni kuşağı belirlemek çok çok zordu. 90'lı yıllardan başlatacaktım ama o zaman da Coenler, Jim Jarmusch gibi adamlar olmadan yapamayacağımı anladım. yeni kuşaktan kastım da mesela Coppola, Spielberg, Scorsese gibi 60 ve 70'li yıllara yön veren isimlerden sonra gelen yönetmenlerdi. o yüzden de yaş ortalamasını yukarı çekmiş oldum :) Joe Wright, Refn gibi isimler ise 2000'li yılların çıkış yapan yetenekleri kuşağı daraltsaydım düşünürdüm onları da :) Tim Burton'ı almamam baya tepki çekti ya :)

      Sil
    4. Anladım. Güzel bir liste olmuş yinede. Sadece ben tercihlerimi belirteyim dedim. Tim Burton oldukça popüler ondan herkes listede görmek istemiştir. Ama benim için ilk işleri dışında pek bir şey ifade etmeyen bir yönetmen. Sürekli kendini tekrarlıyor. Aynı konseptler, benzer mekanlar, aynı oyuncular sıkıyor artık. Son olarak çok film çekmiyor ama Alfonso Cuarón'dan da bahsedebiliriz. Önümüzdeki yıllarda daha fazla projelerle karşımızda olacak.

      Sil
    5. E tabii sen de kendi tercihlerini söyleyeceksin ki tartışabilelim biraz :) Burton son dönemini saymazsak çok çok iyi işler yaptığını düşünüyorum. popülerliği de hesaba katınca tabii görmek istiyor herkes. ama çok seviliyor o da bir gerçek. Alfonso Cuaron iyi bir yönetmen de Children of Men dışında çok büyük bir film çekemedi. hala beklemedeyim onu da.. :)

      Sil
    6. Y tu mamá también ve Harry Potter and the Prisoner of Azkaban baya takdir gören diğer işleri. Kariyerinin başında çektiği ki filmi izlemedim. Görünen çalışmalarını baya hızlandırmış. Önümüzdeki yıllarda daha iyi işler verebilir. Bu arada Aronofsky'ın kendini kanıtlaması için değil zirvede olması için birkaç filme ihtiyacı var demek istedim. İkinci filmi ile yıktı geçti olayına girmek istemiyorum çok tartışma çıkabilir:) Neyse benim şikayetim yok Aronofsky-Nolan göz önünde olsun sakıncası benim için:)

      Sil
    7. He evet Y tu mama çok iyiydi ama daha çok vakti var baklım neler yapabilecek :) Aronofsky aslında daha ilk filmi Pi ile neler yapacağını kanıtladı, tarzını iki filmle oturttu. Requiem for a dream ve The fountain için her türlü tartışmaya girebilirim ama sohbet anlamında bir tartışmadan bahsediyorum. bırak genel seyirciyi sinefilleri bile ikiye ayırıyor bu filmler. tabii burda ne kadar tartışılabilir o yğzden bence de girmeyelim :)

      Sil
    8. Pi filmi elimde olmasına rağmen daha izleyemedim. En kısa zamanda izlerim. Requiem For Dream'i ilk izlediğimde bende baya sevmiş, hayranı olmuştum. Sonra yavaş yavaş etkisini kaybetti. Belki ardından Trainspotting'i izlememinde etkisi vardır. Daha önce konuşmuştuk bu konuda yine yanılmıyorsam. Saygı duyduğum ve sevdiğim bir yönetmen Noah filminide heyecanla bekliyorum. Ama nedense hala birkaç sağlam filme daha ihtiyacı olduğunu düşünüyorum. Bu arada 2000'lerin en iyi 10-15 filmi arasına Requiem For Dream giremez bence.

      Sil
    9. A Pi'yi izlemedin demek beğenirsin onu da :) Ya biz gerçekten girmeyelim burda Aronofsky tartışmasına biliyorsun ki Requiem for a dream benim için değil 2000'li yılların sinema tarihinin en iyi 10 filminden biridir. :)

      Sil
    10. Yazarak işin içinden çıkamayız zaten:) Yinede Aronofsky'ın ilerde çok büyük bir efsaneye dönüşeceğini düşünüyorum. Umarım yanıltmaz:)

      Sil
    11. evet çok zor :) bak iyi dedin onu kalbimi kazandın :P böyle devam ederse çok iyi yerlere gelecektir :)

      Sil
    12. Darren Aronofsky'e yüklenmeyelim bu kadar arkadaşlar. Adamın iki filminden en az biri başyapıt bana göre. :))

      Sil
    13. Bana göre de The Wrestler dışındaki tüm filmleri başyapıttır. The Wrestler'ı iyi fildir. Aronofsky'nin tarzının dışına çıktığı ve yine de başarılı olduğu filmdir :)

      Sil
  3. Listene sesimi çıkartmıyorum ama sen benim Pedro Almodovar'ımı nasıl liste dışı bırakırsın!! Bunu affedemeyeceğim :) Wes Anderson'un bir kaç filmini izledim favori yönetmenlerimden olmaya yaklaşıyor. Tim Burton'a ise bu kadar çabuk ihanet etmeni esefle kınıyorum :) Son filmi elimde, en acelesinden izleyeceğim!!
    Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdi Seda Almodovar'ı almama sebebim bir önceki kuşağa dahil ettiğim için. yani 70'li yıllarda başladı kariyerine ve yeni kuşağa alsam zorlama olacaktı ve onu alırsam başka yönetmenleri de değerlendirmek zorunda kalacaktım. Almodovar'ı ben de en az senin kadar seviyorum. listede olmama sebebi farklı yani :) Tim burton'ı da ilk 15 olmasa da 20 içine alırım kesin. heh izle bak son filmini kötü bulmayacaksın büyük ihtimalle, eğleneceksin de ama yaratıcı fikir yoksunluğu gözünden kaçmaz eminim :)

      Sil
  4. Emeğine sağlık. Tabii ki bu tarz listeler kişisel olunca daha yoruma açık ve açıkçası okuması daha keyifli oluyor. O sebeple çok fazla o olmasaydı bu olsaydı gibi yorumlar yapmayacağım. Bence belirttiğin kriterlere göre gayet başarılı bir liste olmuş. Ancak yinede Tim Burton için Frankenweenie'ye kadar bekleyebilirdin (Burada at gözlüğümü çıkartamıyorum) Bana göre sinema açısından dahi diye nitelendirebileceğimiz yönetmenler varsa onlardan biri mutlaka Tim Burton'dur. Yani en azından ben böyle bir liste yapsaydım Burton "olmazsa olmazım" olurdu. Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim utku :) Tim Burton'a biraz kızgınım belki de o etkiledi beni :) yoksa çok çok başarılı bir adam. Frankenweenie'le yükselişe geçebilir ama ilk döneminde olduğu gibi yaratıcılığını konuşturmalı tekrar :) evet bir de dediğin gibi yoruma çok açık ve çok tartışılabilir bir liste bu :)

      Sil
  5. Jim Jarmush'u iyi bilmiyorum, onun dışında listenin birincisinin subjektif bir seçim olduğunu görebiliyorum :)
    Yine de listedeki tüm yönetmenleri seviyorum, beğendim seçkini :)
    Eline sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Aylin aronofsky zayıf noktam diyebilirim rahatlıkla :) teşekkür ederim beğenmene sevindim :)

      Sil
  6. Her zaman yönetmen listeleri çok kişisel oluyor. O yüzden ben kim 1 kim 15 hiç ilgilenmem. Sevdiğim yönetmenlerin olması çok güzeldir. 1de 15tir, 15te 1dir bana göre. Ama Peter Jackson'ı çıkarırsak listeyi daha çok sevebilecem. Tim Burton çok dogru üstüne bir şey koyamadı. Luc Besson keza öyle. Aronofsky'i bence ilk sırada görmek yanlış olmaz. Bence de çok başarılı. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet yönetmen listeleri özellikle çok kişiseldir. sıralamaları da ilk 3-4'ü dışında birbirine çok yakındır belki hepsi birbirine yakın isimler. büyük yetenekler hepsi de.. Burton ve Besson'ı da almayı düşünüyordum ki yaratamıyorlar artık o sebeple de dışardalar. Aronofsky'e destek geldi sonunda :)) Burç sağol yorumlar için

      Sil
    2. Aronofsky'e millet acayip saldırıyor. Şu an bir Kubrick değil ama ilerde olabilir. Çok yüksek potansiyeli var. Haha her zaman Aronofsky'e desteğimiz tam. Andrey Zvyagintsev şu adama da dikkat etmeliyiz. Filmografisi çok ilginç. :)

      Sil
    3. evet anlamış değilim adam neler yapıyor neyse ki bizim gibi kıymetini bilenler de hiç az değil :) zaten şu an kubrick'in tahtına tek aday olarak Aronofsky'i görüyorum. çok yolu var tabii fakat aynen potansiyeli o kadar yüksek ki.. diğer yönetmeni çıkaramadım belki izlemişimdir filmlerinden bakacağım hemen :)

      Sil
  7. tarantinoyu 7 ye p.jackson ı 6 ya alsak bnce daha iyi bir liste olur...darren nolan ve anderson benim favorilerim,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabi o zaman sizin listeniz olurdu. kişisel listelerde farklılıklar doğal karşılanmalı. Tarntino'yla birlikte o 3 isim benim de favorim yeni kuşakta.

      Sil
  8. Tarantino fazla yukarıda p.jackson da fazla aşağıda olmuş bence..danny boyle u yeni kuşak olarak görmediğiniz için mi yok yoksa siz mi almadınız?...bana göre cris nolan sadece yeni kuşağın değil gelmiş geçmiş en iyi bir kaç yönetmenden biri..ardında anderson darren ve fincher gelir ...onlarıda geçtikten sonra tarantino p.jackson ve coen gelir benim için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tarantino etkisi tüm 90'lı yılları ve hatta günümüz sinemasını derinden etkiledi. Pulp Fiction ve Kill Bill büyük başyapıtlar.. daha aşağıya alamazdım belki 3. sırada da olabilirdi. Nolan'la yer değiştirebilir. Nolan'a her anlamda ben de bayılıyorum yeni kuşakta her zaman ilk üçte olacak.. P.J.'nin listede olması bence yeterli sırası çok önemli değil. D. Boyle tabi ki yeni kuşak ama ilk 15 çok iddialı olurdu. ilk döneminden sonra aynı başarıyı gösteremedi. hala çok iyi filmle yapıyor. Burton'un da dışarda kaldığını düşünürsek.. yine de ilk 6-7 yönetmen de hemfikiriz öyle görünüyor sıralarmalarda fark mutlaka olur.. kişisel listelr nihayetinde.. :)

      Sil
  9. 1-Christopher Nolan 2-3)Paul Tomas Anderson -Darren Aronofsky (hala karar veremedim hangisi daha iyi, zaman gösterecek) 4-David Fincher 5-Quentin Tarantino 6-Peter Jackson 7-Coen Brothers son üçlüye henüz karar veremedim :D ilginçtir ilk 7 nin hepsi amerikan sineması yönetmeni oldu :D ama adamlar hak ediyo yani :D Bu arada Michael Mann i yeni dönem olarak görmediğiniz için mi almadınız yoksa zaten almayacakmıydınız,ben orta kuşak olarak gördüğüm için almadım yoksa kalitesinden hiç şüphem yok

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ilk sıralar ufak değişiklikler dışında hemen hemen aynı. o kadar da olur zaten :) Çoğu amerikan sinemasından oldu ama dediğiniz gibi kesinlikle hak ediyorlar :)) Michael Mann büyük yönetmen, çok severim tarzını ve filmlerini ama biraz orta kuşak gibi kalıyor. 80'li yıllarda başladı kariyerine ama Almadover ve Oliver Stone gibi onu da orta kuşağa daha yakın bulduğumdan yeni kuşak kapsamında değerlendirmek istemedim. Alabilirdim tabi ki.. Benim içn Aronofsky şuan diğerlerinden önde. ama Nolan , Anderson ve Tarantino'yla arasında büyük farklar yok. şuana kadar yaptıklarıyla önde.. :)

      Sil
  10. İnanamıyorum Danny Boyle bu listede nasıl olmaz :(

    Benim ilk 5im şöyle:

    Paul Thomas Anderson
    Darren Aronofsky
    Danny Boyle
    Chritopher Nolan
    Quentin Tarantino

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilk 5 isimden 4'ü tutuyor bu güzel. Danny Boyle'a gelirsek 10 film yaptı ve hepsini beğendim filmlerinin istisnasız. Ancak trainspotting dışında başyapıt üretemedi. Başyapıt düzeyinde filmleri var kabul ediyorum ama şuan için ilk 20 isim içine alabilirim ancak.

      Sil