2 Ekim 2012

En iyi 10 Woody Allen filmi


Yazar, yönetmen, oyuncu ve prodüktör Allen'ın müthiş bir kariyeri var. 50'li yıllarda Tv filmleriyle başladığı kariyerine 60'lı yılların sonundan itibaren yönetmenlik sıfatını da ekleyerek dört koldan sinemaya sarılmış ve bitmek bilmeyen bir enerjiyle film çekmeye devam etmiş tam bir entelektüeldir Woody Allen. Allen sineması için ne diyebiliriz peki? Allen sineması; kendini tekrar etmez, yeni anlatım biçimleri ve film modelleriyle hep bir arayış içindedir, aynı temalar etrafında döner ancak özgün olabilmeyi başarır, her zaman komik olanın peşinden gitmez dramalarda da gösterir kendini. Sineması bir yana "hiç başyapıtım yok" diyebilecek kadar mütevazi bir kişiliktir o. Yönetmen Allen'ın en iyilerini seçmek hiç ama hiç kolay olmadı. listeye baktığınızda 70 ve 80'li yılların öne çıktığını göreceksiniz. Allen'ın özellikle ilk dönemi diyebileceğimiz 70'li yıllardaki çalışmaları daha deli dolu komedilerden (parodilerden) oluşur ve ben daha çok onları severim. 90'lı yıllardan itibaren başyapıt çıkarmakta zorlanan ama hiç vasatlaşmayan, 2000'li yıllarda ise yaşlılığıyla ters orantılı bir film çekme sürecine giren Woody Allen'ın ömrü uzun, filmleri bol ve güzel olsun. Match Point yazıma buradan bakabilirsiniz.

1- Love and Death (1975)
2- Hannah and Her Sisters (1986)
3- The Purple Rose of Cairo (1985)
4- Annie Hall (1977)
5- Sleeper (1973)
6- Zelig (1983)
7- Bananas (1971)
8- Manhattan (1979)
9- Match Point (2005)
10- Crimes and Misdemeanors (1989)

26 yorum:

  1. Koyu bir Woody Allen hayranıyım ben de.Bu kadar iyi film arasında en iyi 10 yapmak zor iş. Deconstructing Harry'nin yeri de çok ayrıdır, eklemeden geçmek istemedim.

    YanıtlaSil
  2. Deconstructing Harry'i ben de çok severim. 90'lı yıllarda yaptığı en iyi iki filmden biridir bence :)

    YanıtlaSil
  3. Burda fire verdik işte. Uzun süredir hazırladığın listelerden kendimi en aciz hissettiğim listelerden bir tanesi. Listeden Annie Hall, Manhattan ve Match Points'i izledim sadece. Annie Hall filmine ısınamamıştım. Diğer iki filmini keyifle izlemiştim. Yönetmenin çok filmi var. O yüzden belli başlı bilinenlerden sonra hangisini izleyeceğimi bilemedim. Bu liste bana yardımcı olacak yine:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allen'ın gerçekten çok fazla filmi var ve neredeyse hepsi iyidir. ben yine kendi beğenilerime göre seçtim ve sıraladım. Annie Hall'a ısınamaman şaşırtıcı ama olabilir elbette :) sağol :)

      Sil
    2. Annie Hall filmi bir romantik-komedi türü olarak insanı havaya sokamıyor. Woody Allen'ı kabul ediyorum baya genel kültür yelpazesi geniş bir adam. Ama her karakterini entellektüel uzun diyaloglarla boğması bazen itici duruyor. Annie Hall belki çok sevilen bir yapım ama ben ısınamadım. Mesela Manhattan'ı baya beğendim. Aynı şekilde Match Point çok dengeli göze batmayan bir film. Geçen sene ki Midnight in Paris'te mükemmeldi. Darısı diğer filmlerin başına.

      Sil
    3. Annie Hall bana göre başyapıtlarından olduğu için tarafım belli. klasiktir ama seni havaya sokamamış bir şey diyemem. zevkler devreye giriyor. Ben de Manhattan'ı o denli çok sevmem en iyi işlerinden olmasına karşın. Midnight in Paris 2000'li yıllarda Match Point'ten sonraki en iyi çalışması ama komedi olarak beklentimi karşılayamadı. özgünlüğü, yaratıcılıyla işi götürdü daha çok :)

      Sil
    4. Belki başka zaman tekrar izleyip severiz. Yaş ilerlesin biraz daha:) Manhattan'ı geçen gün izledim ve baya keyif aldım. Midnight of Paris orjinal senaryosu ve atmosferi ile büyülüyor.

      Sil
    5. belki de.. zaman düşünceleri değiştirebiliyor :) Midnight in Paris beni büyüleyemese de çok iyi bir tat bıraktı. 7.5 vermiştim sanırım

      Sil
    6. Bende 7.6 falan vermiştim:)

      Sil
  4. Zelig'i tek geçerim. Çok zekice kurgulanmış bir filmdir. Ama öte yandan, Annie Hall, Manhattan gibi filmleri de kalburüstü filmlerdir. Match Point'i izlemedim ama Midnight in Paris müthişti. Adam sinemayı biliyor kabul etmek lazım. En iyi 10 Woody Allen filmi yapmak zor iş. O yüzden bilemiyorum ne diyeceğimi. Her filmi değerli bir yönetmendir. Ben ayrıca filmi Oscar'a gidip kendisi Oscar töreninde bulunmayan bir yönetmen olarak kendisini ayrıca takdir ederim. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zelig müthiştir. sahta belgesel ancak bu kadar komik ve zekice olabilirdi :) Match Point'i görmen lazım o zaman. Allen'ın yamamen yabancısı olduğu bir türde neler yapabileceğinin kanıtı. Sonuçta kişisel listem herkesin beğenileri farklı benim en iyi 10'um bu. A bak aday olup oscar törenine katılmadığını bilmiyordum. şaşırttı bu :)

      Sil
  5. Listedeki hiçbir filmi izlememiş olduğumdan dolayı, ben bir camdan atlayıp geliyorum hemen....... ahahahaaa, şu an utandım yalnız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ahaha ya yenilerden bir film olduğunu düşünürsek öyle düşünme bence. son 20 yılından bir filmini almışım yoksa izlediğin filmleri vardır yani biliyorum :)

      Sil
    2. Imdb'den bu olayın üzerine bakayım dedim filmlerine, direk gözüme Midnight In Paris çarptı. Ya kafadan o varmış direk zaten, o da bir şey. ehehe.

      Sil
    3. Woody Allen sinemasına başlanmak için çok çok iyi aslında Midnight in Paris. Allen'ın filmlerini izledikçe hayranlığın katlanacak hiç şüphen olmasın :)

      Sil
    4. O zaman turnanın tam gözünden başlamışım, desene. ehehe.

      Sil
    5. aynen tam isabet :)

      Sil
  6. İzleyecek ne kadar çok filmi var ya :) Midnight in Paris filmini listede göremedim bu kadar güzel bir film senaryo nasıl atlanır :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ve sürekli de artıyor :) Midnight in Paris ne kadar başarılı olsa da Allen zamanında çok daha iyilerini yaptı. Bence atlama değil bu kişisel bir tercih. yani Allen'ın eskilerini izledikçe hak vereceğini düşünüyorum bana :)

      Sil
  7. Bulursam ilk işim Annie Hall filminden başlayacağım :) Son To Rome with Love filmini izledim Allen'a yakıştıramadım bu filmi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet o da en iyilerindendir eski filmlerine başlamak için iyi bir tercih olur :) son filmini hala izleyemedim ama eleştiriler o yöne dediğin gibi

      Sil
  8. Yönetmenleri değerllendirirken çektiği iyi filmler kadar kötü filmlerinide değeerlendiren biri olarak allen iyi filmleri çoktur ama kötü ve orta filmleri aşırı derecede çoktur,o yüzden bence allen iyi ama büyük yönetmen değil heleki 1 2 tane hariç son 20 filmiyle yerlerde gezindiğini düşünürsek...yönetmenliğinden çok senaristliğini beğenirim kendisinin...30 filmini izlemiş biri olarak. Take the money and run,mighty aphrodit gibi filmlerinide ben ekliyim onlarıda çok severim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kötü diyebileceğim filmi yok ama Sweet and Lowdown, Cassandra Dream ve Uzun Boylu Esmer Adam gibi vasat hadi kötü gibi filmleri var ama çok değil bence. son 20 filmi mi? siz Allen sinemasını pek sevmiyorsunuz anladığım kadarıyla.. ya da beğeniler çok farklı. genel olarak iyi tepkiler alıyor çünkü sinema yazarlarından. senaristliği doğru mükemmeldir ama büyük yönetmendir. aksi halde o harika senaryolarla çuvallardı. bunu göz önüne almak lazım.

      Sil
    2. Kötü diyeceğim filmi yok mu? Gerçekten çok abartıyosunuz Woody Allen'ı. Bir adamın hayata, aşka ve insan ilişkilerine dair görüşlerini beğenilebilirsiniz. Ama bu onu sinema tarihinin en iyi yönetmeni yapmaz. Yukarıdaki listedeki filmlerden 5-6 tanesini izledim. Adam koskoca filmografiden en iyi olarak onları seçmiş demekki diğerleri hakkında yargı daha kötü.

      Adamın filmlerinden IMDb Top 250'de yer alan 2 filmi var diye biliyorum. Bunun dışında filmlerinin çoğu 5-7 puan arasındadır. Zaten 7 üzeri olan filmlerini tamamladım ve doğrusunu söylemek gerekirse Woody Allen ben de çok büyük bir hayranlık uyandırmadı.

      Sil
    3. Tabi ki sinema tarihinin en iyi yönetmeni yapmaz, hele Woody Allen'ı hiç yapmaz. benim öyle bir iddiam zaten yok, nerden çıktı anlamadım :)

      listemdeki ilk 7 film başyapıttır açıkçası ve ilk 10'a giremeyen ve 5 üzerinden 4 yıldız verdiğim yani çok iyi diyebileceğim çok filmi var. komedi çekiyor olması da Allen'ı hafife alma gafletine düşürmemeli diye düş-nüyorum. saygı duyarım tabi çok sevmeyenlere de.. favori yönetmenlerimden biri de değildir ayrıca, yanlış anlaşılmış olabilir.

      Sil