17 Ekim 2012

Sinema yazarlarınca abartılmış 10 film

Sinema yazarlarının yere göğe koyamadığı filmlerden bir kaçını art arda izleyip de ters düşünce böyle bir liste yapmanın ve eleştirmenlerle genel sinema seyircisi arasında oluşan uçurum üzerine karalamam gerektiğini düşündüm. Sinema yazarlarını yakından takip eden, onlara gereken ehemmiyeti veren, sevip, sayan ve genellikle de ortak noktada buluşan bir sinefilim lakin kişisel zevklerim ve sinemaya bakışım bir takım filmlerle arama mesafe koymama neden oluyor. Sinema yazarlarıyla seyirci arasındaki beğeni farkı tüm ülkelerde gözlemleyebileceğimiz bir durumdur ancak gelişmiş, gelişmekte ve geri kalmış ülkelerde oransal değişimler var. Bu değişimin ana nedeni de halkın eğitim seviyesi ve sanata bakışı olarak özetlenebilir. Seyirci, sinemaya bir eğlence olarak mı bakıyor, yoksa onu sanat olarak mı algılıyor? Ya da şöyle söylemeli: seyircinin ne kadarı eğlence ne kadarı sanat olarak bakıyor sinemaya? Eleştirmenlerle yaşanan beğeni farklılıklarına ilk olarak bu açıdan bakmalı. Bilemiyorum herhangi bir Avrupa ülkesinde bir film için "Eleştirmenler beğendiyse kötüdür" gibi önyargılı, sabitleşmiş  fikirler ve dayanaksız yorumlar öne sürülüyor mudur?

Listeye gelecek olursak, sinema yazarlarımız her yıl Siyad olarak ödüller veriyor ve ortak bir en iyiler listesi yayınlıyor. 90'lı yıllardan başlayarak listelere göz attığımda vasat ve yalnızca iyi diyebileceğim filmlerin Siyad listelerinde ilk sıralarda olduğunu gördüm. Amacım eleştirmenlerin beğenilerini sorgulamak değil, iyi olmasına karşın çok abartıldığını düşündüğüm filmleri öne çıkarmaktı. İşin ilginç yanı bu filmlerin Imdb puanları da öyle düşük değil. Bakarsanız 7 ve biraz üzerinde olduklarını görürsünüz. Yine de eleştirmenlerin en iyiler listelerinde ilk sıralarda olmaları benim için çok daha abartılı bir durumdur o sebeple de seyirciden çok yazarların abarttığı filmler olarak baktım. Bu liste kapsamında değerlendirdiğim için en çok tepki alacağımı düşündüğüm iki film: Nuri Bilge Ceylan'ın ödüllü filmi 'Uzak' ve Todd Haynes'in 2007 tarihli çalışması I'm Not There. Listenin en iyisi olduğunu düşündüğüm The Player'ı da son sıraya koydum. Bakalım sizler ne düşüneceksiniz? Kılıçlar çekilsin! :)

1- Bright Star (2009)
2- The Ice Storm (1997)
3- Gomorrah (2008)
4- Gosford Park (2001)
5- Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)
6- Uzak (2002)
7- I'm Not There (2007)
8- Traffic (2000)
9- Out of Sight (1998)
10- The Player (1992)

37 yorum:

  1. O listedeki her filmi anlarım. Uzak filmini aldığın için alnından öpülesisin hatta. Ama I'm Not There'e akıl erdiremedim. Nasıl olur ya. Neden. Hassaslaştığım filmlerden biridir. Kusruma bakma.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahah teşekkür ederim öncelikle :) Evet I'm Not There iyi filmdir ama ben ısınamadım o filme. her bölümde farklı oyuncuların Bob Dylan'ı canlandırması gibi çok hoş fikirler var ama hiç başyapıt gözüyle bakamadım. fazla kişisel bir tercih oldu farkındayım. tepki alması da doğal sorun değil. :)

      Sil
    2. ve sinematografik olarak çok güçlü bulmadım.

      Sil
  2. Hiçbirini izlemedim....... ama Uzak'ı çok merak ediyorum. ehehe.

    YanıtlaSil
  3. haha hadi ya :) bir ön uyarı olarak kabul et o zaman :) izle belki beğenirsin :)

    YanıtlaSil
  4. Traffic iyi bir filmdi. Ama çok abartılıyor mu bilemiyorum. Uzak filmine ilk tepki benden o zaman:) Gayet sağlam bir filmdi. Bunun doğrultusunda eleştiriler aldığını düşünüyorum. Çokta abartıldığını düşünmüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. traffic'i ben de beğeniyorum ama baktım ki Siyad listesinde çok yukarılarda bu listeye eklemem gerektiğini düşündüm. Ben Nuri Bilge filmlerinde fazla bir şey bulamıyorum (Bir Zamanlar Anadolu'da dışında) hatta türk sinemasının en iyilerinden olduğunu söyleyen eleştirmenler var ki yok artık diyorum. yani tepkilere açık bir liste. fikirlerini açıkça söyle elbette benim de beklediğim bu :)

      Sil
    2. Yani Uzak için Türk sinemasının en iyilerinden olduğunu söyleyenler var BZA değil :)

      Sil
  5. Aslında son yıllarda sinemamızı kurtaran filmlerden bir tanesi. En iyi filmler listesine gelirsek hep tartışmalı olur zaten:) Çok eksikliklerim olduğu için bu konuda ahkam kesmek istemiyorum.
    Sadece burdan giriş yapmışken şunu söylemek istiyorum. Nuri Bilge Ceylan şu anda sinemamazın değerli isimlerinden. Fakat minimalist sinemanın suyunu çıkardık biraz. Çakmaları türemeye başladı. Bu konuda nereye gideceğiz bilmiyorum.
    Mayıs Sıkıntısı'nı izledin mi? O filmini beğenebilirsin:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet nuri Bilge'nin katkısı çok büyük 2000'li yıllarda ona hiç diyeceğim yok. sinemasını çok sevemesem de destekçisiyim her zaman. minimalist sinemada bir kaç isim var başarılı gerisi boş bence de. Mayıs Sıkıntısı'nı izlemedim henüz. bakalım deneyeceğim ilk fırsatta :)

      Sil
    2. Uzak'tan daha fazla sevebilirsin dene bakalım:)

      Sil
    3. Uzak'ın niye sevilmediğini bilemiyorum ama NBC sineması bence harikadır. Tabii Serdar sen fazla abartılmıştı diyorsun. Filmleri Cannes'da ödül almış yönetmen biraz abartılabilir bunda sakınca görmedim şahsen :))

      Sil
    4. Ben de sakınca görmüyorum işte abarttıklarını düşünüyorum sadece :) Cannes'da filme ödül verenler de sonuçta aynı mantalitede. ödül alması düşüncelerimi hiç etkilemedi :) niye sevilmiyor güzel soru da bunu burda konuşmak-tartışmak zor. herkesten farklı bir cevap çıkar eminim :)

      Sil
  6. Bu listede ''i'm not there'', ''Crouching Tiger, Hidden Dragon'' ve ''Uzak'' hariç hepsine katılabilirim :) Serdarcım şunu söylemek istiyorum, NBC sineması, akademisyenlerin favorisidir, hatta bende yüksek yapmaya baslayınca hocalarım tarafından empoze edilerek sevdim, göstergebilimsel, psikanalitik, Sinematografik olarak çok şey verir ama yavas tabi, sıkabiliyor :) Hocalarım NBC'nin mizansenini dilini çok överler. Önceden ben de sevmezdim ama hocalarım sagolsun biraz etkilediler benı, NBC sinemasını okumayı öğrettiler diyeyım. NBC'nin tüm filmlerini izledim. kesinlikle zevk ve tercih meselesi ama diğer filmlerini de mutlaka izle derim, arkadaşın dediği ''Mayıs Sıkıntısı'' gibi. Saygılarımla :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Üçünü de beğendiğini düşünüyordum yanılmamışım ki aslında ben de kötü bulmam. dediğim gibi abartıldıklarını düşünüyorum. Seni de iyi anlıyorum akademik bakınca öyle oluyor sanırım. Hikaye anlatımı benim için elzemdir NBC'yi çok sevemememin asıl sebebi de budur. Ya senin yerinde olsam demek ki hocalarla çok ters düşecekmişim. bana empoze edemezlerdi diye düşünüyorum. çok katı olabiliyorum bazen düşüncelerimde (bazılarında) Mayıs Sıkıntısı'nı merak ediyorum egemencim bakacağım ona mutlaka. benim için bu tip farklı görüşler hiç sorun olmuyor aksine seviyorum tartışmaları. çok sağol yorumun için :) temelde zevk meselesi..

      Sil
  7. Empoze derken kötü bir anlam çıkmış gibi olmuş sanki =)) yönlendirdiler diyeyim, çok fazla NBC filmi izlememe vesile oldular ben de adamın diline yatkın hale geldim, sevdim :) Kesinlikle temelde zevk meselesi, insanın beğenileri zevkleri değişken, hele konu sinema olunca. Ben teşekkür ederim dostum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. haha anladım ne demek istediğini :)) bu konuda sormak istediklerim var sana görüştüğümüzde konuşuruz :) evet benim de zamanla çok değişti daha ne kadar değişir bilemiyorum. :)

      Sil
  8. Tabiki zevkle :) paylaşımlarımızı ve sohbetlerimizi bekliyorum en kısa zamanda insallah dostum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aynen sabırsızlıkla dostum :))

      Sil
  9. Uzak filmi bu listeden oldukça uzak benim için. Sinemadan çıktığımda her yanım uyuşmuştu hazdan. Sonrasında da sayısız filme göndermeler ve sayısız alt-metinlerin zihnimi ve ruhumu her an kuşatması ile izlediğim en iyi filmlerden birisiydi.

    Görelilik var bir şey diyemem ama Uzak başta olmak üzere Crouching Tiger Hidden Dragon ile ikisi gözümde eskimeyecek efsaneler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aman efendim keşke ben de aynı şeyleri yaşayabilseydim. Yönetmenin anlatım tarzı beni uzaklaştırıyor maalesef ve çok sevenlere sonsuz saygım var. Uzak zaten keskin bir biçimde sinema seyircisini ikiye bölen filmlerdendir. ben asla başarısız bir film diyemem. çarpılırız :)

      Kaplan ve Ejderha'da aynı şekilde iyi filmdir çok yukarlara koyamıyorum sadece :) çok teşekkür ederim değerli yorumlarınız için :)

      Sil
  10. NBC'nin her filmi abartılabilir bence. Onun dışında diğerleri de güzel filmler ama bir devrim niteliğinde değiller. O yüzden sana katılacam Serdar. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Peki peki abartın yahu hahah :)) Yazıda belirttim zaten Uzak çok tartışılır. buna rağmen çekinmeden koydum listeye. eh diğerlerine katılman sevindirdi. kötü olduklarını ben de düşünmüyorum (Bright Star dışında) sağol yorumların için :)

      Sil
    2. Evet cesaretin takdire şayan. NBC hassas noktam yani. Ben de biraz abartmış olabilirim. :))

      Sil
    3. E tabi sizde çok sevdiğiniz bir filmi sonuna kadar savunacaksınız. hak veriyorum :) sağol tekrar :)

      Sil
  11. Ah serdar:) I'm not There,Gomorrah,Bright Star,Uzak..dördüne de bayılırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ahahh :)) Özellikle de Gomorrah ve Bright Star bana çok uzak. kimi noktalarda keskin bir şekilde ayrılabilyorum böyle idare edin lütfen efenim :)

      Sil
  12. Serdar ben ömer(aksoy) bu arada anonim adsız filan komik durdu:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya sen miydin ömer :)) diyorum arkadaşlarımdan biri ama :))

      Sil
  13. Blogda geziniyordum:)Anonim hoşuma gitti:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya anonim vs. hiç önemli değil. sağolasın :))

      Sil
  14. Böyle kişisel listeler biraz tehlikeli bence.. Yangına körükle yaklaşıp geri çekilmek gibi bir şey.
    I'm Not There müthiş bir filmdir ayrıca.

    YanıtlaSil
  15. Pulp fiction (iyi filmdir ama gerisi abartı) - bir zamanlar anadoluda (buda iyi film ama tepemize çıkarılacak kadar değil)- ve sevdiğim yönetmen Martin Scorsese nin faciası hugo (bu film bence tam bir rezalet) ve tabiki avengers faciası

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Avengers tam faciaydı. balondu. Bir Zamanlar Anadolu'da çok iyi film ama bir başyapıt değil katılıyorum ancak Hugo müthiş filmdir. Tabi Martin Scorsese sinemasını çok sevmek şart. Daha önemlisi aslında Hugo tam bir sinefil filmidir. rezalet çok ağır oldu. Ve Pulp Fiction'a gelirsek değil kendi döneminin sinemanın en iyilerindendir bana kalırsa.. ki bir çok kişi için böyledir. Günümüz sinemasını bu kadar etkileyebilen kaç film var? :)

      Sil
  16. uzağa kesinlikle katılıyorum yanına da bir zamnlar anadoluyu ekliyorum tabi abartılmış sıfatıyla yoksa kötü falan değil..nuri bilgenin kendisi abartı bence,tamam bizde severiz iyi yönetmendir ama hani örnek verecek olursam bizim ülkemizde de arda diye bi oyuncu çıkar evet iyidir güzeldir ama adamı messi yaparlar aynı şey nuride de geçerli ,adamı başımıza büyük yönetmen yaptılar yaw,kusura bakmasınlar ama büyük yönetmen görmesem inanırım,sadece başarılı bir yönetmen kanımca

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Nuri Bilge filmlerinin abartıldığını düşünürüm ben de.. tek sevdiğim filmi Bir Zamanlar Anadolu'da.. çok başarılı bulsam da eh biraz abartıldığını söyleyebiliriz. Arda iyi bir örnek kesinlikle.. bizde böyle oluyor genelde haklısınız. Büyük yönetmen dediğimiz başka bir şey olmalı..

      Sil