3 Ekim 2012

Dark Shadows

Son yıllarda filmleri çoğunlukla hayal kırıklığı yaratan Tim Burton, yine riskli bir proje seçmiş kendine. 60'lı yılların kült dizisi Dark Shadows (Karanlık Gölgeler) Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Eva Green ve Helena Bonham Carter'dan oluşan yıldız kadrosu ve görselliğiyle özellikle Burton hayranları için çok cazip bir film havasında. Hikayeyi fazla açık etmeden özetlemek gerekirse; Joshua ve Naomi Collins, küçük oğulları Barnabas'la bilikte yeni bir hayat kurmak üzere Amerika'ya gelirler ve bir balıkçılık imparatorluğu kurarlar. Aradan 20 yıl geçtiğinde Collinwood Malikanesi'nin efendisi olan Barnabas, zengin bir playboydur ve bir gün Josette adlı bir güzele aşık olup kendisine aşık cadı Angelique Bouchard'ın kalbini kırar ve lanetlenir.

Dark Shadows'un türü nedir diyerek meşhur Imdb sitesine baktığınızda Comedy\Fantasy yazdığını göreceksiniz. Bu doğru ancak eksik bir tanımlama. Tim Burton'ın yaptığı 1999 tarihli filmi Sleep Hollow'da olduğu gibi hafif bir korku başka bir şey değil. Dark Shadows, korku öğesi süzgeçten geçirilmiş ve komediyle yumuşatılmış ayrıksı bir Vampir filmi. 1770'li yıllardan 1970'lere sıçrayan bir hikayesi var filmin. Ana karakterimiz Barnabas'ın Vampir olduğunu düşündüğümüzde olağan bir sıçrama bu fakat Burton zamansal sıçramayı komedi yaratmak için kullanıyor. Geçmişten yabancısı olduğu geleceğe atlayan karakterleri ve yaşadıkları yabancılaşmaya pek çok kez tanık olduk. Elbette bu yabancılaşmayı bir Vampir'in gözünden ilk kez izliyoruz ve seçilen geleceğin 70'li yıllar olması da hikayeye daha tuhaf bir hüviyet kazandırıyor (Vietnam Savaşı, Hippiler vs.) Filmin bünyesinde yer alan Cadı-Vampir çatışmasına hayaletli ev ve Kurt adam alt türleri, gotik mimari içerisine yerleştirilmiş garip aile mizanseni gibi korku sinemasının alametifarikaları Burton usulü bir yapı içinde komediye hizmet ediyor.

Açılış sekansıyla hoş bir tat bırakan Dark Shadows, bu tatlılığı filmin geneline yaymayı başaramıyor. Karanlığın içinde rengarenk bir dünya resmeden Burton; Bettlejuice'da attırdığı kahkahaları, Edward Scissorhands'deki duygusallığı ve mütevazi fantastik yapıyı ve Big Fish'in büyüsünü aratıyor sevenlerine. Filme yönelik genel tatminsizliğin sebebi açık ve net: Dark Shadows, komedisi öne çıkarılmış bir  korku\komedi fakat komik değil, özgün mü o da değil. Tür sineması yapıyorsanız filmin ait olduğu türün\türlerin gereklerini yerine getirmeli eğer getirmezseniz -kurgu ve yönetmenlikte çığır da açamıyorsanız- kimseyi memnun edemezsiniz.

Son söz: Görselliği ve yıldızlarıyla yetinmemiz gereken vasat bir film Dark Shadows. Tim Burton'ın 2000'li yıllardaki en zayıf çalışması denilebilir. 5.7\10

24 yorum:

  1. Benden de ancak o puanı alır. Tim Burton'ın çok iyi filmleri olmasına karşın çok kötü filmleride az değil. Sinema dünyasının geneli artık ondan umudu kesmiş durumda. Bu film için söyleyebileceğim tek güzel şey 70'li yılların müzikleri.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tüm filmlerini izledim ve bence çok kötü bir filmi yok bu film gibi vasat filmleri var kabul edelim :) Doğru burton'dan umudu kesenlerin sayısı hiç de az değil ancak frankenweenie'yi beklemek lazım. her düşüşün bir çıkışı vardır :)

      Sil
  2. 2000'li yıllarda Sweeney Todd filmini sevmiştim. Onun dışında 2000'lerde pekte öyle ahım şahım filmi yok. Ben ne umut kestim ne de umut bağladım. Varsa iyi çekip yöneteceği filmi izleriz. Yoksa da takmam. Öyle heyecanla filmlerini beklediğim bir yönetmen değil. Kanımca bir dezavantajıda sürekli aynı kadro ile çalışması. Tamam bende bazı-oyuncu yönetmen birliklerini severim. Ama arada farklı oyuncularla çalışmasıda lazım. Her filmdede aynı yüzler olmaz ki:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aa Burton'ın en iyi 3 filminden biri olan Big fish ne güne duruyor :) Şu 2 konuda katılıyorum ben de öyle heyecanla beklemiyorum artık filmlerini ve sürekli aynı kadroyla çalışması da kabak tadı vermeye başladı. taze kana ihtiyacı var hikaye olarak ve oyuncu değişikliği de iyi gelir mutlaka. Bir de 5'in altında veriyorsam kötü sayarım 5-6 arası vasattır benim için :)

      Sil
    2. Ya Big Fish filmini severim. Ama hani iyi film der geçerim. Öyle ahım şahım bir etkilenmişliğim yok. En iyi üç filmi bence Beetle Juice, Ed Wood ,Edward Scissorhands. Ondan sonra Sweeney Todd ile Big Fish gelebilir. Gerçi Mars Attacks! filmini izlemedim. Ama çok beğenenlerde var.

      Sil
    3. Big fish için ilk 3 dedim ama senin yazdığın 3 filmden birini elemek çok zor. en iyi 4 diyelim biz :) Sweeney Todd da çok iyidir. Mars Attacks bir nevi Independence Day'in parodisi sayılır aynı yıl çekilmelerine karşın. istila filmlerini tiye alıyor komiktir ve başarılıdır. abartılıyor biraz çok ciddiye almamak lazım :)

      Sil
    4. İzlerim onuda:) Tim Burton kısacası artık pek heyecan uyandırmayan bir yönetmen. Umuyoruz tez vakit kendini toparlar. Bu dediğime kendim bile inanmasam da:)

      Sil
    5. evet aynı düşünceleri paylaşıyoruz heyecan yaratan bir yönetmen olmaktan çıktı. aynen şuan ki vaziyet o :)

      Sil
  3. Tim Burton çocuklar için film çekiyor bence artık. Ed Wood, Big Fish, Sleepy Hollow günleri çok geride kaldı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet üzücü ama gerçek bu. yaratıcılığını kaybetmiş gibi çocuksu ve iyice Hollywood'a yaslanmış bir görüntüsü var

      Sil
    2. Yaratıcılığını kaybetmiş diyemem ama dediğin gibi Hollywood için film yapıyor. Söyleyecek bir sözü de yok. Sadece eski korku filmlerine çok ilgi duyuyor.

      Sil
  4. Zaten 'yaratıcılığını kaybetmiş gibi' dedim mutlaka iyi filmler de yapacaktır. eski korku filmlerine ilgi duyması esasen olumlu bir durum ama bunu kendi sinemasına yansıtamıyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gibiyi atlamışım evet. Evet hem B filmler hem de korku filmler söz konusu olunca aslında sinema sevdalıları için eğlenceli bile olabilir. Ama auteurlük anlamında bir şey yok. :((

      Sil
    2. yüzde yüz katılıyorum. üstüne ne ekleyebilirim ki :))

      Sil
  5. Beyza duymasın bu yorumlarını, kalpten gider :))

    Bu filmi merakla bekliyordum fakat ilk izleyenlerden olumsuz yorumlar alınca seyretmeyi ertelemiştim. Senin yorumundan da bakılırsa pek izlemeye değmeyecek. Hatta seyretsem hayal kırıklığı yaşayacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha şimdilik ses yok ondan :))

      Artık hayal kırıklığı yaşamazsın bence çünkü filmi çok beğendim diyen kimseyi görmedim. eğlenceli bulanlar var tabi ama tatmin etmez seni de :)

      Sil
    2. ahahahaaa, yorumlarınızı görene kadar suratım bir asılmıştı, ne yalan söyleyeyim? :D
      Ama ben bile daha izlemedim bu filmi ya..... Herkesten duyduğum "Eh biraz eğlenceli; ama beklediğim gibi değildi." yorumu belki hevesimi kırdı ve şimdi burada da görünce..... Ama kendim bir izlemeliyim artık, sonuçta hem bir Johnny Depp koleksiyonunu zedelememiş olur hem de Tim Burton'ın bu kadar eleştiriye maruz kalmasına sebep olan filmi kendim görmüş olurum. O yüzden sana "Saçmalama yaaa"ları sıralayamayacağım; çünkü izlemedim. ehehe.

      Ayrıca, Tim Burton'dan 2007 yapımı Sweeney Todd'u unutuyorsun ama. - Aslında "son yıllar" kategorisine girer mi bilmem ama, işte o izlemekten sıkılmadığım filmlerden!
      Corpse Bride da var, animasyon ama o da çok şirin. ehehe.
      Abraham Lincoln'ü de sevmiştim ben.

      Neyse, son olarak "Johnny Depp varsa film kafadan hiç izlenmeden 2-3'lerden başlanır." diyor ve gidiyorum.....

      He bir de, bu film keşke sırf korku olsaymış. İzlemedim; ama çıktığında da sırf korku olarak kalsaymış diye tercih etmiştim. ehehe.

      Neyse çok konuştum, sustum artık.

      Sil
    3. Yorumuna sağlık beyza :)) asma suratını ama :D son yıllar derken aslında Sweeney todd'u işin içine katmadım çok başarılı bulmuştum çünkü onu. son yıllarda da kötü filmler yapmıyor ama Tim Burton'dan hep daha fazlasını bekliyor hayranları. ki haklılar çünkü çok daha iyilerini yapabileceğini biliyoruz. geçmişi sağlam.

      Yani dark Shadows'u henüz izlemediğin için şimdilik ucuz atlattın diyorsun ehheh :)) senden 6-7 arasında bir puan alabilir. eminim eğleneceksin izlerken

      Sil
    4. Sırf Johnny Depp var diye western filmleri pek sevmememe rağmen Dead Man diye bir film izlemiştim, film o kadar sıkıcı ki ama..... Ben sıkıldım en azından; ama sonuna kadar inatla izledim. Oyuncu kayırmam ama istisnalar var işte. ehehe.
      Sweeney Todd inkıredıbıl, mütiş, oyy ya. Kaç defa izledim, hiç sıkılmam. Ama evet, insan kaliteli yapımlar bekliyor Burton'dan.
      ahahahaaa aynen, ucuz atlattın.

      Sil
    5. evet Dead Man biliyorum o filmi. farklı tarzda bir westerndir. iyi de filmdir hani :) Johnny başkadır ama ya çok severiz:) Sweeney Todd'u senin kadar seven birini görmedim valla hahah..

      Sil
    6. Kişiden kişiye göre değişir tabi, zaten imdb puanı da 7'nin üzerindeydi onun. ehehe.
      Bir kere buram buram sanat kokuyor film ya.
      O renk geçişleri, karakterlerin ve dönemin karanlığını yansıtan gotik geçişler, filmin başlangıcındaki kanın kanalizasyondan akışı bile şekil ya. Şekkil ya bu Burton. ehehe.
      Müzikleri desen zaten ayrı bir dünya, oyunculuklar ve makyajlar zaten ayrı bir mükemmellikte.
      Konusu süper değil belki; ama anlatış onu yücelten.
      Öyle işte, severim Sweeney'i. ehehe.

      Sil
    7. Sweeney en başta görselliğiyle yakalıyor. kırmızı kullanımı çok çok başarılı yani kanın bile estetiği var. Burton şekil yapmış geçekten Sweeney todd'da. Evet bir intikam hikayesi ama hem müzikal oluşu hem de burton'ın yaklaşımı çok farklı bir film yapıyor onu. yazarım belki bir gün ehehe aklıma düşürdün filmi şimdi :)

      Sil
  6. Fatma'dan da rica etmiştim yorumlamıştı filmi, sen de yorumlarsan ve vesilesi bir şekilde ben olursam ne mutlu bana yahu. ahahahaaa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarsam vesilesi sen olacaksın ama önce tekrar izlemem gerekiyor ve şu an film arşivimde yok maalesef. yazmak istiyorum bakalım :)

      Sil