23 Ocak 2012

En iyi 10 Vietnam Filmi


John F. Kennedy 1963 Kasım'ında suikaste kurban gitmeseydi belki de Amerika Vietnam'a girmeyecek ve böyle bir savaş yaşanmayacaktı ama olan oldu. Savaş 1965'te başladı ve 1973'e kadar da sürdü. Kolay lokma olarak görülen Vietnam, Amerika için tam bir kabusa dönüştü. Milyonlarca insanin ölümüne sebep olan savaş 70'li yıllardan günümüze dek Amerikan sinemasını besliyor. Vietnam Savaşı, Amerika Mart 2003'te Irak'a girdiğinden beri (sinemada) eski popülaritesini kaybetmiş olsa da Vietnam Savaşı temalı sayısız film üretildi. Antimilitarist ve militarist olmak üzere ikiye ayırabileceğimiz Vietnam filmlerinin en önemli örnekleri savaşın insan ruhu üzerinde açtığı yaraları resmeden antimilitarist filmleridir. Listemdeki filmler militarist söylemler içermemektedir. Streamers (1983) Hamburger Hill (1987) gibi başarılı Vietnam filmlerinin de liste dışında kaldığını belirteyim.


1- Apocalypse Now (1979)
2- Full Metal Jacket (1987)
3- Platoon (1986)
4- Heaven and Earth (1993)
5- Casualties of War (1989)
6- Born on the Fourth of July (1989)
7- The Deer Hunter (1978)
8- Goog Morning Vietnam (1987)
9- The Quiet American (2002)
10- Jacob's Ladder (1990)

26 yorum:

  1. sinema kültürüm boktandır.. çok film izlemedim.. şu listede izledikleirm ilk 3teki filmlerdir.. ancak rescue dawn'ı kesinlikle öneririm.. özellikle psikoloji açısından çok doyurucudur.. izlemesi çok zordur yalnız..

    YanıtlaSil
  2. Werner Herzog'ın filmi İzledim onu da. İyi bir Vietnam filmi ama biraz iddialı kaçacağı için ilk 10'a almadım. en iyileri ilk 3'teki filmler zaten :)

    YanıtlaSil
  3. o şerefsiz my son my son what have ye done'ı da çekmişti gerçi doğru.. salla gitsin..

    YanıtlaSil
  4. Bak o filmini izlemedim işte! Niye şerefsiz dediğini anlamadım.

    YanıtlaSil
  5. Vay arkadaş! Hiç böyle bir liste aklıma gelmemişti! Süpersin Serdar! 1,2,3,6,7,8 ve 10u izlemişim :D Sayende Vietnam filmlerine olan ilgimi fark ettim. Bu arada 8 ve 10 daha önlerde olsa mıydı demeden geçemeyeceğim (ilk 3ü bozmadan). Ellerine sağlık!

    YanıtlaSil
  6. izleyince anlarsın :)

    YanıtlaSil
  7. Çok teşekkür ederim :)) Evet çoğunu izlemişsin Goog Morning Vietnam daha yukarda olabilirdi o kesin. Jacob's Ladder'ı ise bu tarz listeleri yapanlar listeye bile almazlar. Diğer filmlerin de çok iddialı olması sebebiyle 10. sırada yer aldı. Listedeki filmlerin bazılarından genel olarak daha iyi olsa da vietnam filmi olarak o kadar iddialı değil diye düşünüyorum. Başyapıt'tır :)

    YanıtlaSil
  8. Hımm bak doğru diyorsun. Filmin iyi olması iyi bir Vietnam filmi olması anlamına gelmiyor elbet. Tamam o zaman, sıralama gayet yerinde :))

    YanıtlaSil
  9. izleyici sayınız hızla artıyor valla.. seviniyorum.. çok geç açmış olmanız maalesef kötü.. ama iyi olacak iyi.. teşvik edesim geldi sizi! şu bloglarınızın hakkı yüzlerle ifade edilir.. bunca boktan blog deli reyting alıyoken..

    YanıtlaSil
  10. Valla çok teşekkür ederim bunları senden duymak güzel :)) evet çok geç kaldığım doğru topu topu 3 aylık bir blog benimki. Bakalım zaman ne gösterecek

    YanıtlaSil
  11. çok güzel bir fikir ve filmler de çok iyi. The Deer Hunter biraz fazla aşağıda kalmış sanki:P

    YanıtlaSil
  12. Sağol :) The Deer Hunter'daki o yarım saatlik düğün sahnesi olmasaydı 2 basamak daha yukarı kayabilirdim. O sahne soğutmuştu beni filmden. yine de bir klasik :)

    YanıtlaSil
  13. Platoon'u bir numaraya koyarım ben. John Wayne'in Vietnam savaşı propagandası yaptığı film olan Green Berets'i es geçmemek gerekir. Ama yine de 10 numara bir liste olmuş.

    YanıtlaSil
  14. teşekkür ederim :) evet biliyorum The Green Berets'i ama propaganda filmi olması soğuttu biraz. iyi film yine de. listenin devamına eklenebilir kesinlikle. Herkesin sıralaması farklı olacaktır Platoon'u da ilk sıraya koyanlar var zaten. vietnam filmlerinin doruklarından ama benim için Apocalypse Now açık ara öndedir. Unutulmazdır :)

    YanıtlaSil
  15. Liste 10 numara kesinlikle. Özellikle Jacob's Ladder'in seçilmesi bunun kanıtıdır bence. Apocalypse Now'un yeri bende de başkadır. Unutulmayan Marlon Brando performanslarındandır kendisi. :))

    YanıtlaSil
  16. evet Marlon Brando nasıl müthiş bir karakter çizmişti albay kurtz olarak. Ve evet Jacob's Ladder bir korku örneği olmasının yanında aslen vietnam paranoyası üzerine yaratıcı bir işti. mutlaka olmalı en iyi vietnam filmleri arasında :)

    YanıtlaSil
  17. Rambo İlk Kan'da Vietnam filmlerinden kabul edilebilir bence. Tabii asla serisi değil. Amerika'nın Vietnam traumasını nasıl güzel anlatmıştı. Bilmem aynı fikirde olur musun? :)

    YanıtlaSil
  18. Evet bir Vietnam sonrası filmi dolayısıyla bu şeçkide değerlendirilebilir. listeyi 15 yapsam alırdım iyi hatırlattın. Rambo filmlerinin en iyisidir :)

    YanıtlaSil
  19. Siteyi yeni keşfettim, oldukça başarılı. Keza Bu liste de oldukça başarılı bence ama 4. Sıradaki "Heaven and Earth" ve 9. sıradaki "The Quiet American" sanki diğerlerine göre biraz zayıf kalmışlar. Onların yerine; Hamburger Hill, Tigerland, direk savaş sahnesi içermese de en iyi savaş karşıtı filmlerden Hair, ya da ne bileyim Forrest Gump, ve hatta First Blood -ki artık bir klasiktir bence- olabilirdi bence...

    YanıtlaSil
  20. Teşekkür ederim öncelikle düşünceleriniz ve yorumunuz için :) Heaven and Earth aslında Vietnam'da yaşananları en iyi anlatan filmlerden. Vietkongların neler yaşadığını, Amerikan askerlerinin buhranlarını çok iyi betimliyor. Bu filmin biraz hakkı yeniyor diye düşündüğümden ve çok başarılı bulduğumdan liseye aldım ve hatta ön sıralara koydum bu sebeple. The Quiet American yerine başka bir film alınabilir tabi kişiden kişiye değişiyor seçimler. Mesela yazdığınız filmlerden Forrest Gump bütününe baktığımızda Vietnam üzerine bir film değil. Hair savaş karşıtı tavrıyla ve klasik olması sebebiyle girebilirdi ama yine tam bir Vietnam filmi olmaması sebebiyle almadım onu da. First Blood ise 10 olmasa da 15 içerisinde yer alır. benim düşüncelerimde böyle :)

    YanıtlaSil
  21. Forrest Gump konusunda haklısınız, O Vietnam filmi olmasından çok tam bir "Amerikan Tarihine bir bakış" filmi... Bir önceki yorumda da dediğim gibi, Başarılı bir site, iyi bir liste:)
    Bir de En iyi Savaş Filmleri listesi yapmalı belki de, Ama 10 yetmez da belki 25 olur:)

    YanıtlaSil
  22. evet Forrest Gump'ı iyi özetlediniz tekrar teşekkürler. En iyi savaş filmleri listesi yapmayı düşünüyordum 20 veya 25 filmlik bir liste olabilir daha azı kurtarmaz. Uygun bir zamanda yapmayı umuyorum onu da :)

    YanıtlaSil
  23. ellerine sağlık güzel bi liste olmuş...birde bu vietnamlıların bu acımasız savaşı anlatan filmi olsaydı on numara olacaktı

    YanıtlaSil
  24. teşekkür ederim. evet evet o da iyi olurdu aslında... 10 film olunca..

    YanıtlaSil