16 Mayıs 2012

Yılın Balonu: "The Avengers"

Böyle iddialı bir başlık atıp klasik bir giriş cümlesi yapmak ve ardından her zamanki gibi konu özetini vermek olmaz. Uzun yıllardır beklediğimiz The Avengers projesi; İki Hulk, iki Iron Man, birer Thor ve Captain America filminin ardından uygun zemin de hazırlandıktan sonra karşımıza çıktı. Imdb'ye 8.9'luk bir puanla giriş yapan filmimiz beklentileri had safhaya çıkarmıştı. Bu puan "The Avengers, çok çok iyi bir çizgi roman uyarlaması ona göre" önyargısını tüm sinemaseverlere aşıladı ancak birilerinin çıkıp "Kral çıplak" demesi gerekiyordu. The Avengers, kötü olmamakla birlikte yüksek beklentileri karşılamanın çok uzağında kalması sebebiyle benim için yılın balonudur.

Süper kahramanlardan başlayalım. Filmde 6 süper kahraman olduğu söyleniyor. Saydım 3.5 çıktı :) Hulk, Thor, Iron Man ve buçuk dediğim Captain America. Süper kahraman olduğu iddia edilen Black Widow, bildiğin tabanca kullanıyor. Hawkeye ise ok atıyor. Yani sıradan bir aksiyon filminde karşımıza çıkan tiplerden ikisi de. Kimse bunları bana süper kahraman diye yutturamaz. Hollywood, süper kahramanları bir araya getirirken aslında bir 'Kaybedenler Kulübü' kurduğunun farkında değil. Şöyle ki; kahramanlarımızın kendi filmleri eleştirel anlamda başarılı olamamıştı zaten. Ekip toplandığında şeytanın bacağı kırılabilir diye düşünüyordum ancak aynı hatalar tekrarlanmış. Hollywood, seyircinin zekasını hiçe saymış ve vahim bir senaryo ile yola çıkmış.

Bir süper kahraman filmi yapıyorsanız baş kötünüz kahramanınızdan daha güçlü olmalı ve kahraman(lar) kadar karizmatik olmalı.  Çelimsiz Loki, teke tekte ne Thor ile ne de Hulk ile baş edebilir. Yazarlarımız da bunun farkında ki çözüm olarak Loki aracılığıyla garip uzaylıları ve yaratıkları Dünya'ya musallat ediyorlar. Böylece The Avengers gibi bir süper kahraman filminde 'İstila filmi' şablonunu kullanmak durumunda kalmışlar. İndiana Jones, son filmi Kristal Kafatası Krallığı'nda bu uzaylı bağlantısı sebebiyle çarpılmamış mıydı? Avantür geleneğinin dışına çıktığı için. Zamanında Ed Wood, Plan 9 from Outer Space'de İstila filmleriyle Zombi filmleri gibi iki farkı türden komik bir film çıkarmamış mıydı? Çizgi roman uyarlamalarının bir çoğu fantastik-bilim kurgu filmidir ama kendi formüllerini uyguladıklarında (kişisel mücadeleler) gerçek anlamda başarıyı yakalayabilirler.

The Avengers'ın ilk bir kaç dakikasında duyduğum şüphe ilk 10 dakikalık açılış bölümü tamamlandığında çığ gibi büyüdü. Kahramanlarımız tek tek toplanıp bir araya getirilirken sıkıntıdan patlayabilirsiniz. Zira, filmin ilk bir saati tam bir felaket. Bom boş! Son yarım saate kadar da ahım şahım bir sahne yok. Hulk-Loki karşılaşması leziz ama o kadar kısa ki tadı damağınızda kalıyor. Genel olarak Hulk'un olduğu sahnelerin tamamı keyifli denilebilir. Bunun dışında bir kaç sahne daha sayılabilir. Sonuç olarak film gişe rekoru kırıyor. Bu Hollywood'un hedefine ulaştığını gösteriyor. Buraya kadarki kısmı anlıyorum fakat filmin bu kadar yüksek puanlar almasının sebebini henüz çözemedim.
Son söz: Asıl soruyu sona sakladım: The Avengers'ın yazar ve yönetmeni Joss Whedon kim???

18 yorum:

  1. Bana göre Spider-Man Batman ve Iron Man 1 marvel filmleri dışında kalanlardan iyiydi. Fakat şu anda büyük bir abartı aldığıda kesindir. Senaryonun çok eksikliği var. İyi bir gişe filmi eğlendirir. İlk yarıda bende ara ara sıkılmıştım.

    YanıtlaSil
  2. Ben Marvel diye ayırmıyorum genel olarak değerlendiriyorum. Spider Man, Batman (Nolan'ınkiler özellikle) ve X-Men serilerini çok beğeniyorum. Tam bir gişe filmi evet ama keşke senaryo daha özenli olabilseymiş.

    YanıtlaSil
  3. Evet X-Men'i unuttum o da sağlam seri. Senaryo olarak derinliği yakalayabilen X-Men ve herhalde Batman serisidir. Senaryo olarak Marvel yapımları zayıftır. Özellikle bu filmde dediğin gibi kötü kahraman çok aciz. Süre olarakta film uzun sayılabilir. Ondan sıkmış olabilir. Amerika'da Marvel yapımları çok sevilir ve eli yüzü biraz düzgün bir film görünce basmışlar puanı gibime geliyor. Ama bu noktada diyeceğiz ki daha iyi Marvel filmleri vardı neden onlara bu kadar puan verilmedi? Belki birden fazla süper kahramanın bir araya gelmesi onları heyecanlandırdı. Kısaca aldığı imdb puanının çok gerisinde bir film. Ama Rotten Tomatoes sitesinde eleştirmenlerdende 8.1 bir puan aldı. Bunada hani ben şaşırdım. O da çok yüksek.

    YanıtlaSil
  4. Bir de Watchmen var ki favorilerimdendir. Daha çok büyükler için yapılmış ayrıksı bir iştir. Evet filmi hem saf bir eğlence olarak tasarlayıp, içini yeterince dolduramadan bu kadar uzun tutmaları büyük handikap olmuş. Yüksek puanın en önemli sebebini yazmışsın ekibin ilk defa bir araya gelmesi kuşkusuz. Rotten Tomatoes'daki 8.1'i bilmiyordum çok ilginç :)

    YanıtlaSil
  5. Bana Avatar filmi gibi geldi. O zamanda çok abartılmıştı. Ben o zamanda o filminde büyüsüne pek kapılmamıştım. Zaman geçince gördük ki Avatar bir nevi kenara itildi. Şu anda kaç kişi favori listesine alır tartışılır kanımca aynı şeyi The Avengers'ta yaşayacak. Watchmen uzun süredir elimde olmasına rağmen izlemeyi erteliyorum:) İzleyeyim diyorsun yani:)

    YanıtlaSil
  6. Biraz öyle ama Avatar çok sağlam film. James Cameron yaş tahtaya basmaz kolay kolay. Artık konuşulmaması doğal 3 yıl geçti üstünden. favori listelerine giremez tabi o ayrı. Watchmen herkese göre olmamakla birlikte bana sorarsan her anlamda 'olmuş' bir film. bir an önce izle de daha fazla günaha girme :D

    YanıtlaSil
  7. Neyse artık başyapıt kabul edenler öyle görsünler:) Watchmen'i izlerim yakında:)

    YanıtlaSil
  8. nasıl bulacaksın merak ediyorum :)

    YanıtlaSil
  9. İzleyince yazarım nasıl bulduğumu bu haftasonu izlerim büyük ihtimalle:)

    YanıtlaSil
  10. Joss Whedon, dizi yönetmenlikleriyle (hiçbirini izlememiş olduğum Buffy the Vampire Slayer, Angel ve Dollhouse gibi popüler diziler) ismini duyurmuş bir yönetmen. Ama Hollywood'un yıldız oyuncu+bol görsel efekt+askiyon formülünü iyi öğrenmiş, başarıyla uygulamış ve karşılığını da almış görünüyor. Bundan sonra ismini duymaya devam edeceğimiz kesin.

    YanıtlaSil
  11. evet aslında Hollywood tam da aradığı adamı bulmuş görünen o. seyirci genel olarak memnun olduğuna göre yönetmenimiz yeni projelerle karşımıza çıkacak şüphe yok. benim tepkimin sebebi ortalama bir filmin bu kadar göklere çıkartılması :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu film diyor ki: "ey seyirci iki saatliğine sana bütün dertlerini unutturacağım, seni eğlendireceğim ve heyecanlandıracağım. ha bu arada ideolojik mesajlarım ve bikaç kusurum da olabilir ama izlediğin hangi filmde yok ki. benim vaadim süper senaryolu değil, süper kahramanlı (hem de 4 tane) film."
      işte bu vaadi sonuna kadar yerine getirdiği için The Avengers bu kadar tuttu. bence yani :)

      Sil
  12. hahaha :D çok iyi.. "ey Hollywood... " :D tamam bu konuda sonuna kadar haklısın ama hem böyle bir söylemi olup hem de filmin ilk bir saatini boşa harcarsan sormazlar mı sen ne yaptın diye. en azından benim gibi bir grup sinemasever sorma ihtiyacı hissediyor. filmi çok sevenlere diyecek sözüm yok tabi :)

    YanıtlaSil
  13. o kadar film eleştirisi okudum ama içlerinde sadece sizin yorumlarınızı objektif buldum gerçekten iyi yorumlamışsınız.ben bu filmi sinemada büyük umutlarla izlemiştim fakat salondan çıkar çıkmaz resmen boşluğa düşmüştüm.oysaki bu tarz filmlerin hayranı olarak çok şey beklemiştim filmden.resmen seyirciyi çocuk yerine koyuyorlar bakalım 2,filmde aynı hatalar tekrarlanacakmı,umarım daha yaratıcı olurlar ve yine popcorn filmi izlemiş olmayız.aslında söyleyeceğim çok şey varda neyse.bu arada guardians of the galaxy de çok boştu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim öncelikle, aynı fikirde olmamıza sevindim. beklentiler gereksiz yere çok yükselmişti vizyon öncesi. bu da etkili oldu tabi o boşluk hissinde. devam filmi daha iyi olacaktır eminim. en azından karakterlerin toplanış kısmında sıkıntı olmaz ve kötü karakterde daha karizmatik. güç dengesi iyi kurulmuş gibi bu kez. yine de Avengers serisinden fazla bir şey beklemiyorum. Popcorn olacak tabi yine ondan kaçış yok. Guardians of the Galaxy'ye gelirsek daha derli toplu ve daha iyi bir film ama mitolojisi zayıf kalmış onun da.. :)

      Sil
    2. İkinci filmi izlediniz mi peki ? Çünkü ben izledikten sonra sitenizde 2.filmin eleştirisini göremedim de yani düşünüyorum ki galiba eleştirecek kadar iyi olmadığını mi anladiniz.ben diğer sitelerin bu sefer daha az eleştiri yazdığını gordum. Ve hic sasirmadim aslında beklentisiz izlememesi rağmen yine 3 yılda seride bir değişiklik olmaması üzdü beni genel olarak.7.sanatın böyle iyi kullanılamaması da ayrıca üzüyor beni.adamlar ceplerine girecek milyon dolarlara göre film yapıyorlar bunu daha iyi anladim.bir marvelsever olarak üzgünüm artik marvel filmi izlemeden önce 5 kez daha düşünmeye karar verdim.

      Sil
    3. 2. filmi izlemedim. denk gelirse bir ara belki.. epey eleştiri çıktı aslında ama ilk filme oranla daha az gibi katılıyorum. tahmin ediyorum. filmin nasıl olduğunu.. bir popcorn sineması örneği olsa da görsellik dışında daha fazlasını bekliyor insan :) bu seriden bir halt olmaz bence.

      Sil