18 Şubat 2012

Gelmiş geçmiş en büyük 25 yönetmen

Sinemacılar, genellikle yaşayan en büyük yönetmenler listesi yaparlar. Ben farklı bir şey yapıp, 117 yıllık sinema tarihi içinde yaşamış ve halen yaşamakta olan yönetmenlerin sinemaya ve yönetmenlik sanatına yaptıkları katkıyı, ayrıca kişisel becerilerini dikkate alarak hazırladığım en büyük 25 yönetmen listemi sunarken, şunu belirtmeliyim ki, hem kişisel beğenilerimi göz önünde bulundurup hem de olabildiğince objektif davranmaya çalıştım. Şöyle ki; Alan Parker, David Cronenberg, Ridley Scott, John Carpenter, Ouentin Tarantino, Peter Greenaway ve Pedro Almodovar gibi çok sevdiğim ve baş tacı ettiğim yönetmenleri dışarıda bıraktım. İtiraf etmeliyim ki David Cronenberg'i dışarda bırakmak epey canımı sıktı. Öte yandan klasik sinemanın büyük ustaları: François Truffaut, Jean Luc Godard, Sidney Lumet, Elia Kazan, Passolini, John Huston, Robert Bresson, Alain Resnais, Vittorio De Sica, Robert Altman ve Visconti vb. bir çok ismi listede göremeyince kızmayın bana hepsini sever sayar, gereken önemi verir ve sinema sanatının gelişimine yaptıkları katkıyı bilirim. Listede olmamaları büyüklüklerinden hiçbir şey kaybettirmez. 25 yönetmenden oluşan listeme yeni kuşak sinemacılardan sadece birini aldım. Kendisi listenin 24. sırasında yer almaktadır ve yaptıkları bundan sonra yapacaklarının teminatıdır diyerek dikkat çekmek istiyorum.

1- Stanley Kubrick
2- David Lynch
3- Akira Kurosawa
4- Ingmar Bergman
5- Alfred Hitchcock
6- Sergio Leone
7- Francis Ford Coppola
8- Orson Welles
9- Sergei M. Eisenstein
10- Brian De Palma
11- Bernardo Bertolucci
12- Steven Spielberg
13- Fritz Lang
14- Michelangelo Antonioni
15- Andrei Tarkovski
16- Billy Wilder
17- Federico Fellini
18- Charles Caplin
19- Luis Bunuel
20- Roman Polanski
21- Krzysztof Kieslowski
22- Martin Scorsese
23- Terrence Malick
24- Darren Aronofsky
25- Woody Allen

31 yorum:

  1. Hayır şu iyi seçim değil diyebileceğim hiçbir ismi göremedim...Çok iyi seçimler.

    1)Alfred Hitchcock,2)Sydney Lumet 3)Martin Scorsese,4)Bily Wilder 5)Tarantino

    favorilerimden...Hitchcock'un Gelmiş geçmiş en iyi yönetmen diye tanımladığı Luis Bunuel'i de severiz.

    YanıtlaSil
  2. Tim Burton çok severim ve bütün filmlerini izledim ama bu liste için hiç düşünmedim. yeni kuşak en büyük yönetmenler listesi yaparsam mutlaka yer alacak :)

    YanıtlaSil
  3. Kieslowski, Kubrick, Hitchcock, ve Aronofsky de benim favorilerim. güzel bir liste, hiç sergio leone filmi izlemedim, en yakin zamanda bakicam.

    YanıtlaSil
  4. teşekkürler :) Ooo çok güzel :) Sergio Leone'nin filmlerinin çoğu western'dir türü sevmiyorsanız çok sevmeyebilirsiniz yönetmenliği tartışılmaz tabi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir zamanlar amerika da var, enfes bir film dir

      Sil
  5. Sıralama rastgele mi bilmem ama öyle sayarsak, sıralama şekli hariç yerinde bir liste bencede ;)
    sıralama da biraz zevk ve bakış açısına göre değişir zaten

    YanıtlaSil
  6. Beğenmenize sevindim teşekkürler :) Sıralama rastgele değil evet dediğiniz gibi özellikle sıralamada zevkler devreye giriyor.

    YanıtlaSil
  7. Fatih ÇakırŞubat 24, 2012

    Listen çok güzel teşekkürler. Yalnız Frank Capra yı görmemek beni üzdü ve chaplin varsa Buster Keaton da olmalı :D

    YanıtlaSil
  8. Frank Capra'yı severim sahiden ama takdir edersin ki ilk 25 çok iddialı. çok büyük yönetmenleri elemek zorunda kaldım. Buster Keaton'ı yönetmen olarak çok iddialı bulmuyorum. oyunculuğu ve komedyenliğine diyecek hiç sözüm yok. Chaplin kadar büyük bir isim. yorumlar için sağol :D

    YanıtlaSil
  9. güzel bir tespit olmuş. En sevdiğim yönetmenler,sevmediklerim falan herşey yerli yerinde :D ellerine sağlık

    YanıtlaSil
  10. David Fincher unutuldu galiba.. bir de son cümlenizde Aranofsky yerine C.Nolan ı görmeyi çok isterdim ama dediğiniz gibi bu sizin seçiminiz elinize sağlık :)teşekkürler yeni listeler için ;)

    YanıtlaSil
  11. Fincher'ı unutmak mümkün mü? :)) ama en iyi 25 için düşünmediğimi de itiraf edeyim. Nolan da inanılmaz bir kariyer inşa ediyor yeni kuşağın en iyi isimlerinden. ikisi de yeni kuşak listemde olacaklar. Aronofsky ise vazgeçilmezim. ben teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
  12. Ve yeni bir tartışma: Genç kuşaktan Darren Aronofsky yerine pekala Paul Thomas Anderson olabilirdi. Benimde kişisel favorim kendisi:)

    Bu arada The Dark Knight Rises'tan sonra şöyle bir kendime geldim. Bence Christopher Nolan'ı fazla abarttık biraz. Tamam iyi yönetmende günümüzde pekala ondan çok daha iyi yönetmenler var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya benim için Aronofsky'nin yeri ayrıdır. Requiem for a dream'i sinema tarihinin en iyi 10 filmi arasına aldığıma göre bu listeye koymam çok doğal :) Anderson yeni kuşağın en büyük isimlerinden ama önünde bir kaç kişi daha var bence. ben en iyisi yeni kuşağın en büyük 10 yönetmeni listesi de yapayım aklımda ne zamandır :) Nolan'a gelirsek Rises'a bakıp abarttık diyemem bu sadece bir geri adım. başyapıtlarına kaldığı yerden devam edecektir. şimdiden müthiş bir filmografisi var. aralarında büyük farklar yok yönetmenli bazında. tabii kişisel tercihler farklı oluyor :)

      Sil
  13. Bencede yap bir liste konuşalım:) Genç kuşakta çok iyi isimler var. Nolan'da tabi ki iyi bir yönetmen ama biraz ana akım sinemaya hitap etmesi nedeniyle çok ön plana çıkarıldı. Kendi adıma bende fazlasıyla sevdim onu. Ama bazen bu duygusal yaklaşımlar objektifliği baltalıyor. Neyse kısaca artık biraz daha dikkatli filmlerini izleyeceğim. Umarım daha nice iyi filmlerini görürüz:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yani Nolan'ın en sevdiği yönetmen olduğunu söyleyen çok kişi var ve bu abartıldığının kanıtı ama yeni kuşağın en büyük isimlerinden yine de. evet listeyi yaparsam daha rahat konuşabiliriz bu konuda :)

      Sil
  14. Woody Allen mı ??? 1 iyi 10 kötü film yapan adam mı heralde listeyi hazırlarken yönetmenlerin sadece iyi filmlerini hesaba katmışsınız,yada yönetmeni sevmenize göre hazırlamışsınız...Woody Allen kesinlikle kabul edilemez hatta ilk 80 e bile giremez bnce,,,son filmi to rome with love a 4 puan vermiştim..bu arada Paul T. anderson ridley scoot David fincher ve C.nolan ın germesi gerekirdi diye düşünüyrm(en azından 1-2 tanesinin),,Darren Aronofsky o listeye çok yakışmış

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O bir kere 1 iyi 10 kötü film değil 10 iyi 1 kötü film (kötü bile diyemiyorum) çekiyor. Anlaşılan Woody Allen sinemasından özellikle 2000'li yıllar öncesinden bihabersiniz. Sadece iyi filmlerini hesaba katmışsınız diyorsunuz iyi de adamın kötü filmi neredeyse yok ki.. Yeni filmlerini örnek vermek ne kadar doğru o da tartışılır. Bunu başka bir yerde söylemeyin bence. Woody Allen'ı sevmediğiniz belli. Sinema tarihi PTA, Nolan ve Fincher'dan ibaret değil ki.. hepsi son dönemin en büyük sinemacıları ama onların üstünde olan Arofosky'yi alabildim ancak. koskoca sinema tarihinden bahsediyoruz. Allen 40'ın üzerinde film çekmiş, bunların 10'u tertemiz başyapıt 15'i de puan olarak 7-8 civarı puan alabilecek düzeyde filmler. Allen sinemasına hakim olmadığınız da anlaşılıyor. Ridley Scott'a diyecek sözüm yok harika bir yönetmendir. Daha ne isimler var ki 25'le sınırlayınca böyle oluyor. Sadece ben değil bir çok sinema yazarı W. Allen'ı kendi listelerine alıyor. Hassa olduğum bir konu o yüzden kusura bakmayın. Küçümsemeniz hoşuma gitmedi

      Sil
    2. son yorumunuzu yayınlamayacağım önce saygılı olun. sinema görüşüme laf etmeyin. asıl size oha. objektif olmak gibi bir niyetim hiç olmadı. öyle olsa bu benim listem olmaz. oldukça kişisel bir liste bu. önce bunu anlamalı ve ona göre yorum yapmalısınız. Yaptığınız yorumu arkadaşlarımla paylaştım ve neler söylediklerini duymak istemezsiniz.

      Sil
  15. yaw arkadaşlarınızn görüşleri umrumda değilde niye o kadar kızdınız onu anlamadım?saygısız bişeyde yazmadm,hep sizi poh pohlayacaksak yorum yapmayalım o zaman yani insan biraz eleştiri kaldırır..değerlendirme yaparken objektif olmadığınızı söylemeniz hoş bişey,bnde bunu duymak istiyodm :D,objektif olup isimlere göre hareket etmesenizde insan kendi kişisel listesini oluşturabilir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle eleştiriye çok açığım, bunu beni tanıyanlar iyi bilir. Eleştiri olmadan doğrusunu nasıl bulabilirim ki, veya nasıl ileri gidebilirim. sizin yaptığınız normal bi eleştiri değil. Sinema görüşüme laf atıyorsunuz ve benden çok Woody Allen gibi tüm dünyanın ayakta alkışladığı bir adamı yerden yere vuruyorsunuz. buna çok kızıyorum. Benim de hiç sevmediğim yönetmenler var ama sizin gibi yapmıyorum. sevenlere saygı duyuyorum. Ben katılmıyorum, benim listemde kesinlikle olmaz deseniz sorun yok ama bu kadar abartmanızı anlamak mümkün değil. Yaptığım listeler benim sinema görüşümü yansıtıyor elbete. objektif olduğumda o liste bana ait olmaz ve böyle yapanlar da yanlış yapar. bu işin temelinde beğenilerr ve kişisel zevkler var çünkü. bir şey daha var. mesela PTA genel olarak değerlendirirsek Allen'dan daha iyi bir yönetmen denebilir ancak Allen'ın 50 yıllık kariyerini ve 40 filmini göz önünde tutmak şart. PTA zaten bi 10 yıl sonra bu listeye girecektir eminim. daha zamanı var sadece. kariyerlerini de hesaba katıyorum elbette. bunu da atlamayın.

      Sil
  16. Brian De Palma ve Woody Allen hariç oldukça güzel hazırlanmış hatta üzeinde çok iyi düşünülmüş bir liste olduğunu söyleyebilirim,onlarıda son dönemlerinden dolayı almak bana doğru gelmiyor ,onlar yerine yeni dönemden C.Nolan ve P.T.Anderson veya D.fincher bana kalırsa bariz bir şekilde daha büyük yönetmenler..Darren Aronofsky ise çok güzel durmuş ,daha üstlere tırmanacaktır..son olarak Sergio Leone nin ilk 20 ye girmesine itirazım yok ama 6. sıraya oturması film sayısının azlığı nedeniyle bence doğru değil ,ki kendisini severim ,3 filmini başyapıt kabul edip,2 çokı iyi 1 orta 1 de kötü filmi var.mükemmel bir filimografi gibi duruyor ama dediğim gibi film sayısı az buda onu ister istemez daha geriye itiyor,yoksa S.leoneden kaynaklı bişey yok..Bana kalırsa 1 numarayı en çok David Lynch ve C.Nolan zorlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yönetmenlik becerisine bakarsak aslında De Palma'yı çok daha üst sıralara koymam gerekirmiş. şimdi listeye tekrar bakıyorum da.. Woody Allen'ın listede olmasından hoşnutsuz olanlar var ama kariyerine, yaptığı işlere ve Auteur yönetmen olması yani yaptığı tüm işlere birlikte değerlendirilmeli diye düşünüyorum. Çaplin'den sonra komedi dediğimiz türün en yetkin ismi bana göre. Yani yönetmenlik bazında elbette P. T. Anderson daha iyidir ama daha geniş bakmaya çalıştım. De Palma son dönmde Femme Fatale gibi bir başyapıt çıkardığı için benim açımdan sorun yok :)) Sergio Leone mevzusuna gelirsek, evet az filmi var ama 5 başyaptı olduğunu düşünüyorum. dolar üçlemesi Bir Zamanlar Batı'da ve Bir Zamanlar Amerika'da. Ve en önemlisi Bir Zamanlar Batı'da'ınn sinema tarihinin en iyi 2. filmi olduğunu düşündüğümden listedeki yerini anlayışla karşılayacağınızı umuyorum. Yani o filmdeki yönetmenliği yönetmenlik sanatı dediğimiz şeyin en mükemmel örneklerinden biri. İmkanı olsa kimbilir daha neler yapacaktı. David Lynch gerçekten zorlar. Nolan da zamanla listenin değişmez ismi olacak şüphesiz. Tabi benim için Kubrick aşılmaz bir noktadır. Sinemanın tanrısıdır :D

      Sil
  17. Billy Wilder gibi bir üstadın 21. sırada yer almasına üzülerek şaşırdım. Ayrıca Tarkovsky,Fellini,Bunuel,keza yine Billy Wilder gibi özgün isimlerin Spielberg'in üzerinde olması gerekirdi.Spielberg'de özellikle günümüz sinemasına iyi filmler kazandırmış bir isim fakat saydığım diğer ustalar dünya sinamasına kazandırdıkları enfes filmleriyle ve yeni nesile ilham olmarıyla daha çok saygıyı hakediyor kanımca... Bana göre Spielberg bu listede tam 23lük.Bir de Alfred bir , Kubrick iki olsaymış tam benlik bir liste olurmuş. :) Tüm bunların dışında zor ve iyi bir liste görüyorum tebrik ederim. Kesinlikle yazında belirttiğin gibi Cronenberg,Almadovar belki Capra,John Ford,Lumet,Huston ve yeni çağın altın yönetmenlerinden Nolan da listeyi bir hayli zorlayabilirmiş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Billy Wilder konusunda hak veriyorum, daha yukarıya almalıymışım. listeyi yapalı çok uzun zaman oldu. şimdi yapsam daha üst sıralara yazardım. bu da demek oluyor ki bir ara güncellemem gerekiyor listeyi. Spielberg ise bence yerini hak ediyor. günümüz sinemasını en çok etkileyen isimlerin başında geliyor. Kubrick'in yeri ise kesinlikle değişmez bende.. açık ara birinci diyebilirim. teşekkür ederim yorumlar için. gerçekten çok zorlandığım bir liste oldu :)

      Sil
  18. Tüm listeler gibi yine kimsenin üzerinde uzlaşamadığı ama kayda değer güzel bir liste olmuş. Dikkate değer.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim.. evet hemen hemen hepsi öyle oluyor listelerin :)

      Sil
  19. Listeyi çok beğendim ama robert bresson ve yasuro ozu olsa iyi olurdu yeni yönetmenlerden de xavier dolan da olabilirdi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Xavier Dolan evet oldukça yetenekli bir isim ama bu listeye asla giremez diye düşünüyorum. çok sevdiğim bir isim değil. Bresson ve Ozu büyük ustlar. alınabilir tabii. beğenmenize sevindim. :)

      Sil